Nyheder

Kampen mod kalorier får nu hjælp af nye kostråd

2. februar 2021
        
    

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen har ansvaret for, at kunderne i REMA 1000 har lettere ved at vælge sundere fødevarer

REMA 1000 reducerede saltindholdet i egne mærkevarer med 41 tons i 2019, hvad der var 10,5 tons mere, end kæden havde sig som mål. Discountkæden gik også i krig mod kalorier. Det lykkedes samme år at reducere egne mærkevarer med 15,7 mia. kalorier, hvad der svarer til hele 69 millioner Marsbarer.

Med næsten 360 butikker landet over har REMA 1000 stor indflydelse på rigtig mange menneskers liv gennem de produkter, som kæden sælger i sine butikker.

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen, REMA 1000.

– Vi har et naturligt ansvar for at sikre, at disse produkter er i orden og har en høj kvalitet i forhold til aspekter som smag, ernæringsindhold, klima og miljø, siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen, REMA 1000 og lover, at kampen mod fedt, sukker og salt fortsætter.

Rodfrugter hitter

Med de nye officielle kostråd, som blev lanceret ved årets begyndelsen, har REMA 1000 fået endnu et redskab i sit langsigtede arbejde med at sætte kommerciel fokus på sunde varer og være med til at understøtte en ændring af forbrugernes adfærd.

REMA 1000 har været på det danske dagligvaremarked i 27 år. Især efter finanskrisen i 2008 har kæden oplevet kraftig vækst i salget af frugt og grønt, fjerkræ og fisk, fuldkornsprodukter, nøglehulsmærkede varer. Og med de nye kostråd er kæden klar til at skærpe fokus på bælg- og rodfrugter, som har fået en mere central plads i kostrådene.

Kæden har gennem flere år tilbudt løssalg af rodfrugter. Både for at gøre det nemmere at handle sundt og undgå madspild.

REMA 1000 har også mange års samarbejde med bl.a. Diabetesforeningen og har senest med sin deltagelse i det såkaldte ” Innovationspartnerskab under” Fødevarestyrelsen medvirket til at øge udbud og tilgængelighed af sundere fødevarer og måltider.

Ny forbrugeradfærd

– Personligt må jeg erkende, at teorien er på plads i forhold til at spise sundt qua mit ansvar som indkøbschef og kontakt til samarbejdspartnere med styr på ernæring.  Men omvendt må jeg indrømme, at der er plads til forbedring, da jeg i en travl hverdag stadig er tilbøjelig til at vælge den hurtige og måske ikke altid sunde løsning mellem to møder, siger Anders René Jensen.

Men derhjemme går det bedre med at leve op til kostrådene. Der er kommet mere grønt på tallerken og mindre rødt kød. Input og inspiration fra kolleger, myndigheder og medier slår igennem i køkkenet, hvor også hustru og to store teenagedøtre påvirker madvalget. Døtrene ikke mindst med deres generations bevidsthed om sundhed og klima.

– Forbrugeradfærden er svær at ændre. Det kræver et langt sejt træk, hvor kunden ikke bare bliver påvirket af sortiment og inspiration i butikken; men også får mentale kostdråber fra alle hjørner af samfundet, siger Anders René Jensen og peger på, at kæden udgiver fire sæsonaktuelle kogebøger hvert år i samarbejde med Diabetesforeningen for at inspirere kunderne til sundere kost.

REMA 1000 sælger tillid

Og der er behov for discount med holdning. På mange områder går det nemlig tilbage med danskernes sundhed. Flere er overvægtige og spiser usundt, og mange rører sig for lidt.  Ikke mindst i en coronatid.

– I fremtiden sælger vi ikke varer – vi sælger tillid. Vi er nødt til at tage ansvar fra jord til bord. Vi kan optimere vores egen drift, vi kan påvirke vores kunder til at træffe bedre valg, og vi kan stille krav til vores samarbejdspartnere, forklarer Anders René Jensen.

Blandt REMA 1000’s fokusområder, som også er koblet til FN’s Verdensmål, er den sunde familie. Kæden har solgt varer med Nøglehulsmærket siden 2009. Det er et officielt ernæringsmærke, der gør det nemt for kunderne at vælge sundere fødevarer. Mærket er en garanti for mindre fedt, sukker og salt samt flere kostfibre og fuldkorn. REMA 1000 har over 500 varer med mærket på hylderne.

– Vi arbejder også på at øge antallet af fokusprodukter, som dækker over en række varer, der lever op til de officielle kostråd, er allergivenlige eller er produceret under særlige hensyn til miljøet, forklarer Anders René Jensen.

I 2019 oplevede kæden en samlet stigning i sine fokusprodukter på næsten ni pct. Og der bliver solgt flere end 1400 fokusprodukter i kædens butikker.

 

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen (tv.), REMA 1000, og landmand Svend Brodersen fra Gram Slot har succes med gennem forbrugerindsigt at produktudvikle og markedsføre råvarer, som bliver til produkter på REMA 1000s butikshylder. De er madtanker omsat til handling og discount med holdning. Foto: Flemming Effersøe