Aktuelt, Temaer

Ja tak-tilbud giver kunder i butikken

13. februar 2019
             
    

DSKs nye digitale drejebog giver opskriften på ”Ja tak-tilbud”

På tre dialogmøder med købmænd i efteråret 2018 om sociale medier stod det klart, at flere købmænd i løbet af året havde oplevet en stor succes med at markedsføre oksemørbrad, kaffe og meget andet som ”Ja tak-tilbud” på Facebook.

Det nye markedsføringsfænomen har derfor fået sit helt eget kapitel i DSKs nye digitale drejebog til købmændene om at skabe sammenhængskraft og markedsføring via Facebook og dermed et salg i butikken. Drejebogen kan downloades af DSKs medlemmer på DSKs medlemsside.

Købmand Brian Mossalski Nielsen, der nu står i spidsen for den borgerejede butik i Hylke, fortalte på dialogmødet, at han som købmand i den ligeledes borgerejede butik Min Købmand i Sparkær kunne sælge væsentlig flere oksemørbrad og oksefileter via markedsføring på de sociale medier:

– Det havde været utænkeligt via en traditionel avisannonce at sælge samme mængde.  Jeg har også erfaret, at vi kan sælge flere kvalitetsvarer/bedre kvalitet via Facebook. Det kræver selvfølgelig de rette billeder og opslag, men så fanger vi også kunderne bedre end via vores tilbudsaviser.

Og for en mindre butik var et slagtilbud af denne kaliber benzin på butikkens omsætning og antallet af følgere på butikkens facebookside.

Et “Ja tak-tilbud” går i al sin enkelthed ud på, at kun­derne kan skrive ”Ja tak” til et tilbud, som købmanden har slået op på Facebook, og så kan kunden hente va­ren – typisk et lidt større parti – i butikken dagen efter.

“Ja tak-tilbud” bliver derfor ofte anvendt, når købmanden har bestilt et større parti varer hjem – eventuelt i fælles­skab med andre købmænd i nabobyen.

– Vi ved fra flere af købmændene, at det tager lidt tid at vænne kunderne til konceptet. Der skal typisk 4-5 forsøg til, før kunderne forstår, hvad konceptet går ud på, men så går det stærkt, siger adm. direktør John Wagner, DSK.

Erfaringer fra de købmænd, der benytter sig af “Ja tak-til­bud” viser, at det ofte er sådan, at halvdelen af varepar­tiet allerede er solgt efter en halv time på Facebook. Det kan naturligvis variere meget, men pointen er, at koncep­tet har stor effekt, og at de fleste ”Ja tak-tilbud” kan melde udsolgt, når tilbudsperioden slutter på Facebook.

Et eksempel fra drejebogen er Løvbjerg i Viborg, hvor de får solgt flere end 250 spøgelsestræer på ganske kort tid. Opslaget når med 188 kommentarer og 81 likes ud til rigtig mange mennesker. I tilbudskonceptet er der – ud over det direkte salg – også indbygget ”benzin” til Fa­cebooks algoritme, fordi hver ”ja tak”-kommentar også fortæller algoritmen, at det her opslag er værd at be­skæftige sig med.

På den måde når opslaget ud til end­nu flere, for hver gang en kunde accepterer tilbuddet. Og det kan gå stærkt, så netop derfor er det en god idé at skrive ”Begrænset parti – tilbuddet gælder til udsolgt” eller lignende i opslaget.

Drejebogen omtaler også et eksempel fra Min Købmand i Stige, hvor en medarbejder på video fortæller om tilbuddet på en kasse våd­servietter.

– Videoformatet giver opslaget lidt mere per­sonlighed, og video kan være en god måde at komme lidt tættere på sine kunder. Tilbuddet er samtidig møntet på ugen efter, hvilket giver butikken tid til at bestille de præcise varepartier hjem, så der ikke bliver noget spild, siger den digitale ekspert Benjamin Rud Elberth, som har udviklet drejebogen for DSK.

I drejebogen får købmanden også en påmindelse om, at der på Facebook gælder de samme regler for tilbagekaldelse af varen, som var det en almindelig vare i butikken:

”Hvis du har annonceret en fødevare via et “Ja tak-til­bud” på Facebook, og varen efterfølgende viser sig at være farlig og bliver kaldt tilbage, skal du sikre dig, at kunderne bliver informeret om tilbagekaldelsen.

Hvis en vare, som kun er solgt i din butik, evt. frem­stillet i butikken, skal du give kunderne besked via den Facebook-side, som “Ja tak-tilbuddet” var slået op på.

Hvis varen også har være solgt på almindelig vis i butikken, men kun i din butik, skal du udover Face­book-beskeden desuden udsende en pressemeddelel­se eller hænge et opslag op i butikken.

Hvis varen også har været solgt på almindelig vis både i din butik og i andre butikker, skal leverandøren udsende en pressemeddelelse. Du bør sikre dig, at dette er sket. Hvis ikke, må du selv gøre det, som beskrevet ovenfor”.

Medlemmer af DSK kan med fordel tilmelde sig gruppen “Købmanden på sociale medier – den lokale helt” for at få mere at vide om reglerne for salg og markedsføring.