DSK Magasinet med temaet ”Det lokale engagement er godt købmandskab” har bedt DSK’s nye formand Erik Løvbjerg give sit bud på det gode købmandskab.
Erik Løvbjerg mener, at godt købmandskab i høj grad handler om at gøre en forskel lokalt:
– Den gamle sandhed om varen til den rigtige pris på det rette tid og sted ligger i købmandens dna. Og dertil kommer lysten og evnen til at indtage en position i lokalsamfundet. Købmandssektorens koncepter med egeninteresse understøtter det gode, lokale købmandskab.
– Det gode købmandskab viser sig også med et ”varmt udtryk”, god stemning og selvsagt en ren og ordentlig butik, så kunden føler sig hjemme i den, siger han.
Han peger også på, at det lokale købmandskab handler om serviceorienterede medarbejdere og en købmand, der skaber menneskelige relationer til kunderne via sin tilstedeværelse i såvel butikken som lokalt.
– Godt købmandskab har derfor ikke noget med butikkens størrelsen at gøre. Det drejer sig derimod om, hvordan butikken præsenterer sig, og hvordan købmanden og medarbejderne til sammen håndterer kundens indkøbssituation, siger Erik Løvbjerg.
Og det er netop købmandens bedste våben i konkurrencen med andre aktører, som tilbyder danskerne mad og dagligvarer, uanset om det er i en fysisk forretning eller gennem en netbutik.