Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Grænsehandlens klimaaftryk

Mere end 68 pct. af danskerne bevægede sig i 2023 over den svenske eller tyske grænse for at handle i vores nabolande; det viser en befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for

Mere end 68 pct. af danskerne bevægede sig i 2023 over den svenske eller tyske grænse for at
handle i vores nabolande; det viser en befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for DSK.

Valfarten til grænserne er dog ikke konsekvensfri – den har omvendt et klimaaftryk fra
fartøjernes – som regel benzin- og dieselbilers – forbrændingsmotorer.

Det kan estimeres, at grænsehandlen har et samlet klimaaftryk, der svarer til ca. 0,5 pct. af
Danmarks samlede udledning af drivhusgasser. Analysen viser, at hvis grænsehandlen blev
erstattet af lokalt indkøb, kunne der ”spares” over 210.000 ton CO₂e om året.

Estimatet baserer sig på danskernes egen angivelse af, hvor ofte de grænsehandler, hvor de
grænsehandler, og hvordan de transporterer sig til og fra grænsehandlen.

Resultaterne af denne analyse viser endnu en utilsigtet og underbelyst konsekvens af
grænsehandlen: et markant klimaaftryk.

Om dette notat

Det er tilladt at citere fra denne analyse med henvisning til DSK.

Alle billeder er fra www.unsplash.com eller DSK.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: