Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Fremtiden set fra Fensmark

Lokalt ejerskab, købmandskab og fleksibel kæde er nøgleordene for Fensmark Brugsforening, der fra årsskiftet skiftede kæde fra SuperBrugsen til MENY for at stå bedre i konkurrencen frem mod 150 års

Lokalt ejerskab, købmandskab og fleksibel kæde er nøgleordene for Fensmark Brugsforening, der fra årsskiftet skiftede kæde fra SuperBrugsen til MENY for at stå bedre i konkurrencen frem mod 150 års jubilæet i 2025

Fensmark lidt uden for Næstved har haft sin egen brugsforening siden 1875.  Det lokale, købmandskabet og modet til at investere har de seneste godt 20 år bragt butikken op i supermarkedernes superliga. Den årlige omsætning er på ca. 154 mio. kr. Hertil kommer ca. 45 mio. kr. i to datter-brugser og omsætningen i tre OK-benzinlæg.

Brugsforeningens ledelse med direktør Hans Larsen og uddeler Niels Kjeldsen i spidsen fik i fjor grønt lys af bestyrelsen til at skifte Coop som grossist og SuperBrugsen som kæde ud med Dagrofa som grossist og MENY som kæde for i endnu højere grad at kunne dyrke det lokale og købmandskabet.

– Formålet er at beholde en større del af vores indtjening lokalt til gavn for brugsforeningens butikker i Fensmark, Glumsø og Vallensved, siger Hans Larsen.

Han ser frem til, at foreningen gennem sine nye samarbejdspartnere i købmændenes verden vil stå endnu stærkere i konkurrencen og vil være i økonomisk topform frem mod 150 års jubilæet i 2025.

Hovedbutikken i Fensmark har siden årsskiftet kunnet byde kunderne velkommen som en del af MENY – men med vægt på en identitet som Brugsforening siden 1875. SuperBrugsen i Glumsø er kommet i selskab med købmændene i SPAR, mens LokalBrugsen i Vallensved er blevet en del af LetKøb.

To til en god handel

Hans Larsen understreger, at der skal to til en god handel. Og det i sidste ende bliver kundernes bedømmelse, der afgør foreningens rejse ind i fremtiden.

– Kunderne er i sidste ende chef for mig og foreningens 110 medarbejdere.  Priser, service og gode oplevelser er stadig det, som afgør vores fremtid. Vil vi stadig være humlebien på markedet? Vores omsætning ligger jo langt over det naturlige for vores markedsområde, siger Hans Larsen.

Han understreger, at det set fra Fensmark er en balancegang mellem på den ene side at få glæde af fordelene ved at være del af en kæde og på den side at kunne tilpasse sig sit lokale marked.

Købmandskab med kæde og frihed

Dagrofas kædedirektør Kenneth Pedersen forklarer, at fleksibiliteten spiller en meget stor rolle for, hvordan kæden og ikke mindst de enkelte butikker skal udvikle sig i de kommende år:

– Vores købmænd står sammen om at drive et samlet MENY-koncept, så man som kunde ved, at når man går ind i en MENY-butik, så ved man, hvad man får. Men inden for den ramme kommer vi til at arbejde med en meget større fleksibilitet i konceptet end tidligere, når det kommer til at skalere op og ned på de enkelte elementer.

Han er stolt over, at MENY som Danmarks førende fødevaremarked har fået Fensmark Brugsforening med i familien:

– Høj kvalitet, suveræn service og godt købmandskab har formet brugsforeningens fremgang gennem mange år. Det er værdier, som passer perfekt til MENY. Jeg er også overbevist om, at MENYs koncept kan tilføre Fensmark Brugsforening endnu mere konkurrencekraft i fremtiden med den blanding af fælles koncept og frit købmandskab, som jeg tror, at kunderne i fremtiden vil efterspørge – såvel i Fensmark som i resten af landet.

Den gode kundeoplevelse

Hovedparten af de godt 7.000 medlemmer af de tre butikker under Fensmark Brugsforening har taget imod tilbuddet om at få et nyt medlemskort til brugsforeningerne. I stedet for bonuspoint optjener medlemmerne i stedet én procentloyalitets rabat. Det nye medlemskort er med et billede af den gamle brugs i Fensmark.

Konkurrencen fra flere lokale discountbutikker og et hypermarked ved Næstved Storcenter blot få km fra Fensmark betyder, at den ”gode kundeoplevelse” er nøglen til fortsat vækst.  Gennem de seneste 10 år har Brugsforeningen i Fensmark vundet SuperBrugs kædens kundetilfredshedsanalyse.

– Med vores kerneområder som slagter, delikatesse og vin kommer vi i MENY ind i et fællesskab af selvstændige købmænd, hvor dette fokus har samme prioritet. Det giver os større frihed, sikrer lokal forankring og mulighed for at fokusere endnu mere på købmandskabet, vores medlemmer og kunder, konkluderer Hans Larsen.

Direktør Hans Larsen (th) og uddeler Niels Kjeldsen, Fensmark Brugsforening. Fotos: Flemming Effersøe

Fensmark Brugsforening er kendt for sit kød, som trækker kunder til fra et stort opland.

Udover produktionsområderne er butikken kendt for vin og har egen import. Ikke mindre end tre medarbejdere udover direktør og butikschef er klar til at give kunderne gode råd om vin.

Uddeler Niels Kjeldsen kunne fra årsskiftet byde kunderne velkommen til Fensmark Brugsforening som en del af købmandskæden MENY.


Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: