Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Fødevarespecialisten i Køge

Købmand Per Jensen og hans 80 medarbejdere er dedikeret til at give kunderne en oplevelse, der rækker langt ud over hvad konceptet alene kan tilbyde Kampen om kunden handler om

Købmand Per Jensen og hans 80 medarbejdere er dedikeret til at give kunderne en oplevelse, der rækker langt ud over hvad konceptet alene kan tilbyde

Kampen om kunden handler om at gøre sig ”lækker” på den lokale markedsplads. Men i en verden med flere digitale løsninger, smartere logistik og fly til alverdens storbyer bliver afstanden mellem det lokale og globale stadig mindre. Wika i Køge er rustet til fremtiden takket være tre købmænd, der altid har måtte kæmpe om kundestrømmen.

Den 55-årige købmand Per Jensen i Wika MENY Køge bygger videre på stolte traditioner formet af sine forgængere Johan A. V Quade og Egon Hansen. Begge legendariske købmænd, som har lagt grunden til Køge-egnens førende fødevaremarked.

– Fordelene ved beliggenhed kommer til udtryk, hvis der er tale om ægte tilstedeværelse, og hvis købmanden formår at tilpasse sig lokalsamfundet – og ikke forsøger på at få det modsatte til at ske. Når og hvis vi vælger den fysiske butik, skal den også gøre en forskel, siger adm. direktør John Wagner, De Samvirkende Købmænd.

En del af MENY

Siden 2015 har Wika Køge været en del af MENY. Butikkens 50 års jubilæum blev året efter fejret med en stor fest for kunderne.

Per Jensen begyndte som flaskedreng i butikken i 1978 og nåede at stifte bekendtskab med købmand Quades kontante facon, da han gav en hånd med i flaskerummet på grund af travlhed. Der skulle tempo på.

Som lærling var det købmand Egon Hansens eminente evne til at udvikle engagerede medarbejdere og et sortiment med fokus på kvalitet, som fik den unge Per Jensen sporet ind på den rette hylde.

– Kunderne kræver gode priser, service, kvalitet og omtanke. Hvis vi svigter kundernes tillid, kan de nemt vælge en anden butik lige rundt om hjørnet eller på Internettet, siger Per Jensen.

For nylig havde han besøg af MENYs kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen og salgs- og driftsdirektør Kennet Berlin, som kunne hente inspiration til deres strategi for MENY i fremtiden, hvor et lokalt og engageret købmandskab spiller sammen med et koncept for hele Danmarks fødevaremarked.

– Vi har i mange år kaldt os fødevarespecialister. Og det er naturligt for vores medarbejdere at rådgive kunderne – også om produkter, som ikke nødvendigvis ligger inden for deres fagområde, siger Per Jensen.

Kædedirektøren fortæller, at category management i mange år har styret udviklingen i dagligvarehandlen. Logistik og sortiment er blevet toptunet til de landsdækkende kædekoncepter.

– Nu står vi ved en skillevej, hvor man som aktør i dagligvarehandlen må vælge, om man vil være konceptkustode eller finde en forretningsmodel med blik for den helt og aldeles uberegnelige forbruger, som ikke længere kan sættes i bås som grøn, blå, lilla eller lyserød forbruger, siger Kenneth Holmen Pedersen og tilføjer:

– Når kunden i fremtiden vælger MENY, så har de accepteret rammen og de muligheder og begrænsninger, der følger med, fordi de har taget et bevidst valg. Den dimension skal vi have med i det moderne købmandskab, hvor hver enkelt købmand skal spørge sig selv, om butikken er en så attraktiv en oplevelse, at han hypotetisk kunne opkræve entré. Og det oplever jeg, at Per Jensen og hans medarbejdere allerede har taget bestik af.

Medarbejdere gør en forskel

Per Jensen forklarer, at butikkens nærområde består af boligområdet Ellemarken med etagebyggeri, et gymnasium, forskellige institutioner og mindre erhvervsdrivende. Derfor er købmanden afhængig af at kunne trække kunder til fra Køge og et stort opland inde på Sjælland.

Udover slagter og delikatesse med en stor egen produktion er butikken kendt for vin og et stort udvalg af specialøl og har et tæt samarbejde med de lokale øl entusiaster.

Butikkens madmedarbejdere bruger ikke bare butikken som scene for deres faglighed. Hen over året deltager de i en lang række af arrangementer, hvor kunderne betaler entré for at smage på et udvalgt tema i butikken. De helt store slagnumre er øl- og vinsmagning.

– Vi har god erfaring med at bruge video på Facebook til at markedsføre vores tilbud og arrangementer. Vi har flere medarbejdere, som er gode til også at bruge denne scene, siger Per Jensen.

Inden Per Jensen vendte tilbage til butikken i 2003 for at blive medejer, var han ansvarlig for marketing i den daværende SuperBest, som var blevet fusioneret med Favør.

Som butikschef i Køge i den daværende købmand Egon Hansens butik fik Per Jensen efterfølgende ansvaret for kolonial, da Wika voksede til fem butikker. Herefter blev Per Jensen i en kort årrække fra år 2000 indkøbschef hos Hans F. Aagaard, som drev 28 Suma og seks Gobi butikker. Per Jensen havde ansvaret for indkøb og marketing, inden turen gik til SuperBest og sidenhen tilbage til Wika for at blive medejer.

Efter 10 års parløb med Egon Hansen i Wika Køge fra 2003 til 2013 kunne Per Jensen overtage butikken helt og holdent. Butikken er på 2.000 salgskvadratmeter og beskæftiger 80 medarbejdere.

Købmand Per Jensen:- Hvis vi svigter kundernes tillid, kan de nemt vælge en anden butik lige rundt om hjørnet eller på Internettet. Foto: Sine Fiig

MENYs kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen og salgs- og driftsdirektør Kennet Berlin blev fotograferet i MENY i Køge til forsiden på DSK Magasinet med et tema om fremtidens butik. Foto: Flemming Effersøe

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: