Nyheder

Facebook-kongen på Skovvej

25. oktober 2018
             
    

Købmand Dan Madsen har udbygget sine relationer til kunderne i REMA 1000 i Ballerup gennem aktiv brug af Facebook

Dan Madsen har 4.000 følgere på sin Facebook-side for REMA 1000 på Skovvej i Ballerup. Som regel har han hovedrollen sammen med en af sine to souschefer, Thomas Sørensen eller Glenn Mølgaard, i de videoer, som hver uge blive liket og kommenteret i stor stil. Ofte går de ”live”.

 

Købmand Dan Madsen er den ukronede Facebook-konge i REMA 1000. Foto: Flemming Effersøe

En konkurrence om en middag for to til en værdi af knap 500 kroner poppede op på tidslinjen hos mere end en million og blev set af næsten 11.000.

– I kommentarfeltet skulle man skrive, hvem man gerne ville spise middagen sammen med for at være med i konkurrencen. Kunderne syntes, det var sjovt, at jeg sagde, at de ikke kunne skrive mit navn, da jeg er godt gift og i øvrigt er far til tre børn, fortæller Dan Madsen.

Temmelig mange skrev i stedet Jesper Würtzen – byens populære borgmester, som måske kan hente inspiration til rollen som den lokale helt hos den farverige købmand på Skovvej.

Rygtet om de ugentlige videoer fra butiksgulvet med enkle budskaber om billige varer, konkurrencer og aktiviteter har bredt sig til kollegerne i kæden, der uofficielt har kåret Dan Madsen som Facebook-konge.

Købmandsbossen

Som elev og siden områdeansvarlig i den daværende PRIMA i Albertslund gik Dan Madsen i en kontant skole hos købmand Søren Engberg, der i dag har MENY i Rødovre Centrum og MENY Værløse Bymidte.

– Han var min mentor, og jeg blev efterhånden fascineret af rollen som bossen. Efter nogle år hos Søren skulle jeg aftjene værnepligt. På det tidspunkt ville jeg gerne have været på officersuddannelsen.  Men jeg klarede ikke optagelsesprøven, så jeg skulle finde en ny karrierevej, fortæller Dan Madsen.

Han har ellers god fysisk pondus og en tatoveret arm, der ser lige så stærk ud som var det Skipper Skræk.

I stedet kickstartede han med egne ord en ny begyndelse på butiksgulvet som ”dåseansvarlig” i Føtex Glostrup. Det blev til fem år hos ”de blå” i Føtex, hvor han kravlede op ad karrierestigen og blev afdelingsleder.

Karsken bælg

Nu synger han sig ind i kundernes hjerter som købmand i REMA 1000 på Skovvej i Ballerup.

”Det er den dejligste morgen i 100 år – og vi lever”, synger købmanden af karsken bælg. Han er stået tidligt op for at gøre sin butik klar til kunderne.

Han optager sig selv og sin morgenstrofe på sin mobiltelefon og siger så, at det var godt, at han ikke blev sanger:

”Men købmand – det kan jeg finde ud. Også selv om vores timetilbud sidst på dagen på 1,5 liter Faxe Kondi til 4,95 kr. er så billigt, at det ikke giver løn til købmanden. Men jeg kan leve af dadler.”

Kunderne, som følger ham på Facebook, er vilde med hans uhøjtidelige facon. Og det kan ses på butikkens omsætning. Butikken åbnede i foråret 2016. Siden er der lagt op mod 20 mio. kr. ekstra til den årlige omsætning, og butikken har nu 45 medarbejdere.

Blandede boliger

Kunderne kommer fra tre forskellige og lokale boligområder. Der er det velstående Digterparken på den ene side af Skovvej, der forbinder Ballerup og Værløse, og på den modsatte side Egebjerg, som er tæt/lav almennyttig bebyggelse.

Tættere på Hareskoven mod Værløse føjer det nyere boligområde Egebjerg sig også til butikkens nærområde.

Selv har Dan Madsen købt en villa i Digterparken sammen med hustruen Maria Riedel, der arbejder som klinikassistent i Herlev.

– For at få følgere, likes og kommentarer på Facebook skal man som udgangspunkt bare være sig selv. Jo mere autentisk, desto bedre. For mit eget vedkommende er der kun tre regler: vi overholder lovgivningen, vi har en høj forretningsmoral, som er en af kædens kerneværdier, og budskabet skal være til at forstå, siger Dan Madsen.

Og det handler ikke kun om salg.  Det handler lige så meget om at engagere sig i kundernes liv og vise, at man er den lokale købmand. Og ikke mindst kende sin rolle som en del af lokalsamfundet. I indre København ville Madsen nok vælge en mere urban stil.

– Vi fandt en vielsesring i frugt- og grøntafdelingen, som vi efterlyste ejermanden til via Facebook. En ældre herre kom glad og fik sin ring tilbage, og vi fik lov at bringe et billede af ham på vores side. Det er med til at knytte kontakt mellem butik og kunder, siger Dan Madsen.

Nytårshilsen

På årets sidste dag i åbningsåret 2016 gjorde købmanden status i en nytårshilsen og takkede kunderne for at være blevet taget godt imod på Skovvej. 440.000 ekspeditioner og fem mio. solgte varer var det blevet til, hvad der gjorde indtryk på følgerne af Facebooksiden og bestyrkede dem i, at deres lokale REMA 1000 butik er populær og attraktiv.

– Man skal ikke være bange for at træde ved siden. Bare det ikke går ud over andre. Det fik jeg at mærke, da jeg lagde et opslag på siden om at smage på meget stærk chili. Så var kunderne klar med en kommentar om, at jeg ikke skulle opfordre unge til at eksperimentere med chili, siger Dan Madsen.

Dan Madsen mener, at hemmeligheden ved en god Facebook-side er, at man har lyst til at sætte sig selv i scene. Ganske som det er naturligt at hilse på kunderne på butiksgulvet og være klar med en kæk kommentar eller ægte interesse for kunden.

– Facebook handler om at gøre kunderne nysgerrige. Vi har en naturlig interesse for spænding og det, som er anderledes eller skiller sig ud. Så kan vi ikke lade være med at kigge med, siger Dan Madsen.

 

Livevideo og employer branding

Rådgiver i digital interessevaretagelse Benjamin Rud Elberth giver topkarakter til Facebook-kongen fra Ballerup

Når købmand Dan Maden sender livevideo fra REMA 1000 Skovvejen i Ballerup, handler det om at være autentisk og være i bevægelse. Der er ingen strategi eller planlægning. Det spontane er i fokus.

Ekspert i sociale medier og rådgiver i digital interessevaretagelse Benjamin Rud Elberth er imponeret over Dan Madsens evne til at fange sit publikum på Facebook og udnytte mediet til skabe relationer til sine følgere.

Han nævner som eksempel en video, hvor der bliver fortalt om en konkurrence. 400 bolde bliver sparket ud fra taget af butikken. Nogle af boldene udløste billetter til en tur i Cirkus Summarum. Videoen får 7.300 visninger og når ud til endnu flere.

– Konkurrencen har på forhånd fået masser af omtale. Kunderne er jublende glade og kvitterer med 264 likes og knap 100 kommentarer. Det er klart, at konkurrencen – ud over stor brandingværdi – også giver kunder i butikken både under konkurrencen og før og efter, siger Benjamin Rud Elberth.

Video rangeres til lige højt i Facebooks algoritme, og endnu bedre bliver rangeringen, når videoen også er live.

– Facebook vil gerne være et livemedie og tilgodeser derfor de sider, som laver livesendinger, forklarer Benjamin Rud Elberth, der generelt råder til, at man tænker sit koncept igennem, før man går live:

– Du bliver nødt til at have en idé om, hvor du starter, og hvor du slutter din live-sending. Du bør overveje, hvad du vil vise, og hvad du vil sige. Det kan lyde banalt, men der er set en del eksempler på live-sendinger, hvor der ikke er blevet tænkt nogen tanker om koncept eller fortælling, før udsendelsen går i gang. Live-sendingen må dog heller ikke blive for indstuderet, da man så vil miste noget umiddelbarhed og personlighed.

Dan Madsen fik også succes med at sende live fra medarbejdernes team-dag. Kunderne var via Facebook direkte med til spinning, rappelling, til frokost og i bussen.

– Live-konceptet er et godt valg til netop denne dag, da der er en vis progression dagen igennem, så kunderne løbende kan følge med i, hvad medarbejderne laver – og måske hvorfor butikken holder lukket denne dag. Det er i virkeligheden såkaldt employer branding – altså branding af arbejdspladsen, som kommer til at fremstå som et fedt sted at være og arbejde, siger Benjamin Rud Elberth.

Han forklarer, at to af de vigtigste begreber i marketing for tiden er ”employer branding” og ”employee advocacy”:

– Pointen er, at du skal forsøge at vise, at din butik er et dejligt sted at arbejde (employer branding) og få dine medarbejdere til at være ambassadører for din butik (employee advocacy). Begge dele skal gerne involvere billede og/eller video, da det er her, kunderne får den nærmeste kontakt med medarbejderne. Vi viser dig her, hvordan du skaber kontakt mellem dine medarbejdere og kunder via video på Facebook.

Dan Madsen åbnede REMA 1000 på Skovvej i Ballerup i foråret 2016.