Spring til indhold
Søg
Close this search box.

En tysker i køen. Turisterne flokkes i supermarkeder

Turismen er på sit højeste om sommeren, og det kan også mærkes på detailhandelens omsætning, når der skal købes ind til grillaftener eller indehygge.

I Danmark er vi velsignet af, at der ofte ikke er langt til en dagligvarebutik, når der skal handles ind. I køen ved kassen finder man svaret på, hvorfor det kan lade sig gøre; her står der med garanti en turist.

Af Claus Bøgelund Nielsen og Kirstine Tolstrup Nielsen, henholdsvis vicedirektør i DSK og politisk konsulent i Dansk Erhverv. Debatindlæg bragt i Dagbladet Ringkøbing-Skjern den 20. Juli 2019.

Turismen er på sit højeste om sommeren, og det kan også mærkes på detailhandelens omsætning, når der skal købes ind til grillaftener eller indehygge. Hver tredje krone som de danske og udenlandske turister bruger på deres ferie i Danmark, går til detailhandel, hvor føde-og drikkevarer er en central post, viser tal fra VisitDenmark.

Turisternes forbrug bidrager til en omsætning på 40,9 mia. kr. og godt 33.000 arbejdspladser i detailhandelen. Turister i byerne så vel som ved kysterne bidrager til den store omsætning. Sidstnævnte i særlig høj grad, da mange laver egen mad, når de bor på camping eller i feriehus.

Der er størst sandsynlighed for at møde en tysk turist i det lokale supermarked.

Tyskland er det suverænt største udenlandske marked for dansk turisme, målt på omsætning og overnatninger på de danske overnatningssteder. Tyskerne er kendte for at have mad med hjemmefra til ferien, da momsen på fødevarer i Danmark er meget højere end i Tyskland. Men faktisk køber tyskerne en hel del i Danmark, og deres døgnforbrug er også steget betragteligt over de senere år. Det er vi meget bevidste om hos De Samvirkende Købmænd, som blandt andet repræsenterer godt 1.400 supermarkeder og discountbutikker i hele landet.

Tyskerne efterspørger i stor stil danske fødevarer og specialiteter. Det gælder blandt andet klassikere som sild, marmelade med hele bær, kirsebærvin, ost og snaps. Til det tyske morgenbord er det også et hit at købe friske basser og morgenbrød hos den lokale bager eller købmand.

For mange tyskere er en god dansk hotdog også et fast menupunkt på ferien, og det kræver en tur til købmanden efter remoulade, røde pølser, agurkesalat og ristede løg. Is og slik fra danske producenter er også populære. Hver tredje tyske kystturist har hunden med på ferien, og den skal også forkæles, når den er på ferie i Danmark.

Selvom tyskerne er vilde med de danske kyster, de dejlige feriehuse og vores smukke natur, så har tyskerne også en stor forkærlighed for de produkter de kender hjemmefra. Danske købmænd i feriehus-områderne fortæller blandt andet, at tyskerne efterspørger varer som Sauerkraut, smør uden salt, særlig tysk suppebouillon og produkter fra Dr. Oetker og Knorr.

Når ferien lakker mod enden i Danmark, så vælger mange tyskere også at købe særlige danske føde-og drikkevarer med hjem – både til eget forbrug og som gaver.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

På billedet fra venstre: Købmand Katrine Hviid Hauge, skatteminister Rasmus Stoklund, købmand Brian Hviid Haug, adm. dir. Jannick Nytoft, vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen.
Nyheder

Skatteminister på besøg hos købmændene

De Samvirkende Købmænd har haft besøg af den nye skatteminister Rasmus Stoklund i REMA 1000 Hillerød. Besøget bød bl.a. på drøftelser af differentieret fødevaremoms og grænsehandel.

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: