Nyheder

En stemme med et smil

21. juni 2018
             
    

Serie om unge købmænd: Melanie Horsdal fik i fjor chancen for at ”komme på kontor” som supportmedarbejder for købmænd og chauffører på Reitans hovedkontor i Horsens. Hver dag taler hun i telefon med kolleger i bl.a. REMA 1000, 7-Eleven, Circle K, OK Plus og Q8 for at hjælpe dem med ordrer, reklamationer eller distribution af varer. Som færdig uddannet salgsassistent i REMA 1000 i Hornslet var Melanie Horsdal ellers godt på vej til selv at blive købmand i REMA 1000.

23-årige Melanie Horsdal er efter næsten syv år på butiksgulvet blevet administrativ blæksprutte på REMA 1000 hovedkontor i Horsens

Som erfaren salgsassistent i REMA 1000 i Hornslet var Melanie Horsdal godt på vej til selv at blive købmand i REMA 1000. Men efter næsten syv år på det samme butiksgulv som ungarbejder, lukkeansvarlig og elev begyndte hun at drømme om forandringer.

Mens kunderne i Hornslet kunne glæde sig over at få dagens søde smil af Melanie Horsdal sammen med deres indkøb, så er det nu købmændene, som bliver mødt af en stemme, hvor de kan høre smilet og tale med en kollega på hovedkontoret, der forstår deres problemer og kender deres hverdag.

Den nu 23-årige Melanie Horsdal fik i fjor chancen for at ”komme på kontor” som supportmedarbejder for købmænd og chauffører på Reitans hovedkontor i Horsens. Hver dag taler hun i telefon med kolleger i bl.a. REMA 1000, 7-Eleven, Circle K, OK Plus og Q8 for at hjælpe dem med ordrer, reklamationer eller distribution af varer.

– Vi taler jo samme sprog, hvad der gør det nemmere for mig at hjælpe dem hurtigt og effektivt, siger Melanie Horsdal, der som en af sine første opgaver på hovedkontoret var med til at udvikle kundeservice hos REMA 1000 deleøkonomiske tjeneste Vigo, da hun havde købmændenes rytmer og rutiner i frisk erindring.

Regionschef spottede tvivlen

Selv om Melanie Horsdal pendler op mod et par timer om dagen på den stærkt trafikerede motorvej E45 mellem Randers og Horsens, så er hun begejstret for, at regionschef Kenneth Korsgaard Jensen spottede hendes lyst til at bevæge sig ud på en ny kurs:

– Det har hele tiden været meningen, at jeg ikke skulle fortsætte i samme butik, hvor jeg både havde været ungarbejder og er blevet udlært.  Det kan være svært både for dig selv om kollegerne, når man skrifter rolle fra elev til souschef med det personalemæssige ansvar, der følger med.

– Jeg kendte butikkens rytmer og rutiner til fingerspidserne. En forholdsvis ny købmand Thomas Ladefoged var kommet til, så lå det lige for, at jeg hjalp videre med butikken. Måske jeg også blev i butikken, fordi jeg ikke vidste, hvad jeg ville?

– Jeg tøvede med at søge stillinger som souschef i REMA 1000, da min regionschef spurgte: hvad vil du?

– Han ville gerne hjælpe mig på vej. Jeg fortalte, at jeg havde et godt øje til hovedkontoret, som jeg havde besøgt som led i elevuddannelsen. Og jeg tænkte, at jeg jo altid ville kunne komme tilbage til en butik.

Trives på kontoret

Efter halvandet år på hovedkontoret med base i supportafdelingen oplever Melanie Horsdal, at en meget dynamisk hverdag er skiftet ud med mere struktur og faste rammer.

– På kontoret er der travlt på en anden måde end i butikken. Der er mere styr på situationen, selv om to dage aldrig er ens. Også selv om 10 købmænd står i kø på linjen for at komme igennem til support. Her skal jeg virkelig bevare overblikket og ikke lade mig stresse. Her kommer min butikserfaring mig til gode.

13 medarbejdere bemander supportcenteret året rundt mellem klokken 7 og 22.00. Det betyder, at Melanie på sin vagt ofte skal overlevere en uafsluttet opgave til en ny kollega eller samarbejde med kolleger i andre afdelinger som fx logistik eller indkøb.

– Jeg synes, det er spændende at samarbejde med kolleger i andre funktioner. I stedet for at sende en mail kan jeg godt lide at opsøge kollegerne og tale med dem. På den måde lære jeg også ”huset” bedre at kende, siger Melanie Horsdal, som glæder sig over, at hun har fået indblik i de mange opgaver, der ligger forud for, at en vare bliver leveret til en af REMA 1000 godt 300 butikker samt alle øvrige partners godt 700 butikker.

– Det giver en større tolerance. Hvis jeg en dag skulle blive købmand, så er det helt sikkert en erfaring, der vil bidrage positivt til den måde, som jeg vil gribe købmandskabet an på, siger hun og tilføjer:

– Nogle købmænd arbejder meget. Andre mindre. Det er helt op til den enkelte, hvor indsatsen lønner sig og ses på din personlige bundlinje. Personligt ville jeg som familiemenneske sørge for at blive så god til at organisere og uddelegere, at der bliver tid til at deltage i alle familiefesterne. Det giver overskud til et smil i hverdagen.

Melanie Horsdal var 15 år, da hun begyndte som ungarbejder i REMA 1000 i Hornslet. Samme år mødte hun sin kæreste Steffen Andersen, der arbejder hos IT-virksomheden Terma. Parret bor i Voldum syd for Randers. Foto: Flemming Effersøe