Spring til indhold
Søg
Close this search box.

DSK på Folkemødet i Allinge

Igen i år er DSK aktiv på Folkemødet i Allinge på Bornholm (15. – 17 juni). Formålet med deltagelsen er at promovere købmændene og deres arbejde og synliggøre købmændenes betydning

Igen i år er DSK aktiv på Folkemødet i Allinge på Bornholm (15. – 17 juni). Formålet med deltagelsen er at promovere købmændene og deres arbejde og synliggøre købmændenes betydning for lokalsamfundet og derigennem påvirke den politiske beslutningsproces og gøre det lettere at drive dagligvarebutik.

På Bornholm har DSK en række selvstændige arrangementer, der på forskellig vis skal synliggøre købmændenes arbejde og nogle af de udfordringer som købmændene står overfor.

Derudover er DSK partner på en stor profilscene under navnet ”SAMMEN OM MAD”, som Rådet For Sund Mad (Fødevareministeriet) er initiativtager til. Her er der en række tematiserede debatter torsdag og fredag, hvor bl.a. Dagrofa, REMA 1000 og 7’Eleven er involveret. Du kan læse en udførlig programoversigt over Sammen om mad scenen her.

De mange aktiviteter sker med støtte af KFI Erhvervsdrivende Fond.

DSK Nyt vil orientere mere konkret om debatterne, når tiden nærmer sig, og der vil blive lagt information op på Twitter, Facebook og LinkedIn.

Herunder er nævnt de arrangementer, hvor du kan møde DSK og vores medlemmer.

 

Torsdag den 15. juni kl. 14:00.

Ung i krisetid – hvad skal vi spise?

Debatten foregår på E13 – Sammen om mad scenen

Vi giver mikrofonen til unge, der vil gøre fødevarer til deres profession som kok, landmand og købmand og til en ung politiker, der kan være med til at påvirke vores fødevaresystem og tilgang til mad ad politisk vej. Globale kriser har påvirket vores hverdag de senere år. Klimakrise, økonomisk krise, coronakrise, men også en sundhedskrise, hvor mange spiser for meget og for usundt og flere stadig ikke har nok at spise. Det er som om, at tidligere tiders ubegrænsede tag-selv-bord er slut, og der også fremadrettet vil være knaphed og kriser, der styrer, hvad vi spiser. Konflikter og kriser har historisk tvunget os til at tænke innovativt og finde nye veje. Kan vi også bruge kriser til noget positivt i forhold til sundheden og hvordan skal fremtidens krisemåltider se ud? Kan vi med maden og måltidet som løftestang være med til at løse udfordringer i krisetider? Hvad mener fremtidens mad-krigere?

Med i panelet er:

  • Ellen Emilie, leder, Unge Moderater
  • Søren Vang, landmand
  • Anna Gundorph, Co-founder og CSO FÆRM
  • Tobias Birkebæk christensen, souschef, MENY Rønne
  • Ida Elmdal Thagesen, moderator, Altinget

 

Torsdag den 15. juni kl. 16:00.

Er illegal handel en god forretning?

Debatten foregår på J3 – Holm Kommunikation

Hvert år går den danske statskasse glip af mellem 400-600 millioner af kr. fra illegalt salg af billigt slik, sodavand uden pant og ulovlige nikotinprodukter – der ovenikøbet bliver solgt til børn – imens lovlige virksomheder står tilbage som tabere i konkurrencen. Det skaber et ulige og ukontrolleret marked, men hvordan kommer vi problemet til livs? Det debatterer vi nærmere i to debatrunder, der fokuserer på: 1. Runde – Kontrollerer vi nok til at sikre, at illegal handel straffes, og hvordan påvirker den illegale handel konkurrencen for lovlige virksomheder? 2. Runde – Hvilke politiske løsninger findes der til problematikken? Kom med og bliv klogere på problemstillingen med nogle af de førende aktører i debatten.

Med i panelet er:

  • Hans Andersen, medlem af folketinget og formand for erhvervsudvalget, Venstre
  • Mette Thiesen, folketingspolitiker, Dansk Folkeparti
  • Alexander L. Nepper, politisk chef, Philip Morris International
  • Jannick Nytoft, adm. direktør, De Samvirkende Købmænd

 

Torsdag den 15. juni kl. 18:00.

Er du for sød?

Debatten foregår på E13 – Sammen om mad scenen

Hos danskerne fylder det søde, det salte og det fede – de såkaldte tomme kalorier – fire gange mere i kosten, end anbefalingerne foreskriver. Vi har den tvivlsomme ære at være verdensmestre i søde sager. Det optager pladsen fra sunde mad- og drikkevarer som frugt, grønt, fuldkornsprodukter, fisk, magert kød og mælk og kan – over en længere periode – føre til overvægt og skade tandsundheden. En sund kost handler om variation og balance. Men hvordan får vi skabt den balance? Hvilken rolle spiller det omgivende samfund? Og hvordan hjælper vi uden at udskamme? Er der brug for prisændringer, skatter, ændring af placering i butik, størrelser på fødevarerne, folkeoplysning, skolemad eller noget helt andet? Til denne debat har vi inviteret en række kompetente mennesker til en snak om problemet, om mulige løsninger, og hvem der har ansvaret for at sætte løsningerne i værk.

Med i panelet er:

  • Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef, Kræftens bekæmpelse
  • Leif Nielsen, branchedirektør, DI Fødevarer
  • Richo Boss, kædedirektør, Meny
  • Susanne Kleist, formand, Tandlægeforeningen
  • Anne Glad, moderator

 

Fredag den 16. juni kl. 11:00.

Digital alderskontrol – mindre tobak og alkohol til unge?

Debatten foregår på N6 – Folkescenen

Når butikkerne skal sælge varer som fx tobak og alkohol mv. er der aldersgrænser på 18 hhv. 16 år, der skal overholdes. I praksis er det alene den enkelte kassemedarbejder, der vurderer kundens alder og det medfører for mange fejl, hvor for unge kunder køber varer, som de ellers ikke bør. Er det muligt at få hjælp fra en moderne IT-løsning, så effekten af lovgivningen ikke alene afhænger af kassemedarbejderens vurdering, når den butiksansatte er face-to-face med kunden. Der er endnu ikke udviklet en 100% effektiv digital løsning, men det er vigtigt, at ”hullerne i osten” ikke længere får lov til at skygge for de fremskridt som brugen af teknologi kan medvirke til. En digitaliseret løsning bør godkendes af Datatilsynet, inden den lanceres. Der må på ingen som helst måde skabes tvivl om forbrugerbeskyttelsen og en digitaliseret løsning bør udelukkende forholde sig til, hvorvidt kunden er gammel nok. Ja eller nej. Vi inviterer hele branchen til debat.

Med i panelet er:

  • Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør, De Samvirkende Købmænd
  • Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef, Kræftens bekæmpelse
  • Matilde Powers, MF, Socialdemokratiet
  • Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør, Finans Danmark
  • Sofie Berg Axelsen, formand, HK Handel Hovedstaden
  • Louis Honoré, kommunikationschef, Bryggeriforeningen
  • Jannick Nytoft, moderator, De Samvirkende Købmænd

 

Fredag den 16. juni kl. 12:00.

Sæt pris på maden

Debatten foregår på E13 – Sammen om mad scenen

Hvilken konsekvens har det at forbrugeren er prisbevidst frem for kvalitetsbevidst – og kan man overhovedet sige at pris og kvalitet er modsætninger? I denne debat folder vi kompleksiteten ud omkring, at vi handler ud fra ét parameter nemlig pris, men maden skal så meget andet: skabe maddannelse, madkultur og madglæde samt vi skal handle efter sæson, bruge vores rester og fokus på dyrevelfærd med videre. Ligger der et potentiale i at styrke madglæden og dermed sætte pris på maden?

Med i panelet er:

  • Leif Nielsen, branchedirektør, DI Fødevarer
  • Jais Valeur, CEO, Danish Crown
  • Michael Skou, HR-direktør, Rema 1000
  • Helle Borup Friberg, adm. direktør, Økologisk Landsforening
  • Søren Søndergaard, formand, Landbrug & Fødevarer
  • Anne Glad, moderator

 

Fredag den 15. juni kl. 15:00.

Er det grønne valg det sunde valg?

Debatten foregår på E13 – Sammen om mad scenen

Kostrådene fortæller os hvad vi skal spise, som både er godt for vores sundhed og for klimaet. Et studie fra KU viser, at staten kan spare 12 milliarder kroner om året i sundhedsøkonomiske gevinster, hvis danskerne fulgte kostrådene. Hvem har løsningerne på at gøre vores madvarer og madvaner både sundere og grønnere? Hvilke virkemidler er der? Er produktudvikling og teknologi mulige svar på udfordringerne? Er det nødvendigt med mærkning og anprisninger for at drive udviklingen? Og hvordan sikrer vi, at løsningerne gør gavn for både krop og klode? Det spørger vi forbrugerne, butikkerne og producenterne om: Er det grønne valg det sunde valg og hvad skal der til, for at få danskerne til at spise sundere og grønnere?

Med i panelet er:

  • Mette Schacht Færch, global vice president, Danish Crown
  • Maria Gervig, Commerciel director, 7-Eleven
  • Mads Reinholdt, direktør, Forbrugerrådet Tænk
  • Morten Elsøe, ernæringsekspert og forfatter
  • Anne Glad, moderator

 

Billedet er af Fotograf Pelle Rink.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: