Nyheder

DSK Magasinet – tema om samfundsansvar

22. juni 2017
             
    

Det nye DSK Magasin ”Vækst i politisk forbrug” er helliget gode historier om praktisk samfundsansvar i vor verden. Ikke bare højstemte visioner og politiske programerklæringer, som vi kender dem fra mange engelske dagligvarekæder – og såmænd også til tider herhjemme – men konkrete handlinger til f.eks. bedre dyrevelfærd. Magasinet fortæller bl.a. om, hvordan Gram Slot og Rokkedahl Kylling arbejder med at sikre bedre miljø og dyrevelfærd.

I magasinet kan du læse resultaterne af en ny forbrugerundersøgelse, som analyseinstituttet Kundepanelet har foretaget for DSK. Undersøgelsen afdækker forbrugernes holdning til kød, madspild, plastposer og arbejdsforhold. Svarene afspejler en dyb splittelse hos forbrugerne i forhold til om de selv, butikkerne eller politikerne har ansvaret for sundhed, miljø og etik.

I magasinets leder skriver John Wagner, at ”vi har alle – fra jord til bord, producenter, forarbejdningsindustrien, leverandørerne i øvrigt, grossisterne, kæderne, købmændene, kunderne og vore valgte repræsentanter på tinge – et medansvar og fælles ansvar for, at uansvarlighed i forhold til klima og miljø, menneskerettigheder osv. ikke tager overhånd som følge af kortsigtet grådighed”.