Nyheder

Discountkrig i Østersøen

28. september 2017
             
    

REMA 1000 har med to nye butikker i Rønne fået et brohoved til Bornholm

Selv om REMA 1000 i en årrække havde været i dialog med Bornholms Regionskommune for at få tilladelse til at etablere sig i en helt ny butik i Rønne, så lykkedes det alligevel den tyske discountbutik Lidl at komme REMA 1000 på Åkirkebyvej i forkøbet. En måned før åbnede Lidl en ny butik på den modsatte side af vejen.

– Vores åbning blev yderligere forsinket en uge på grund af Folkemødet i Allinge. Håndværkerne kunne simpelt hen ikke komme med færgen for at lægge sidste hånd på butikken, fortæller købmand Jens Christian Viborg, der bød kunderne velkommen til den nye butik den 29. juni – lige tids nok til sommerens store rykind af turister.

Første REMA 1000 i Rønne

Året før åbnede Lidl sin første butik på Bornholm i Nexø, mens REMA 1000 ventede på grønt lys til at etablere sig i et eksisterende butikslokale på Gartnervangen i den nordlige del af Rønne.

Købmand Jan Grooss kunne den 2. februar i år åbne døren til REMA 1000 første butik på øen, hvor Netto frem til Lidls og faktas åbning i Nexø stort set havde haft discountkunderne for sig selv i mange år.

På Gartnervangen havde byens købmand Susanne Wridt tidligere trukket sig fra en SPAR-butik i lyset af, at Regionskommunen havde givet tilladelse til flere nye discountbutikker. Hun valgte at koncentrere sig driften af supermarkedet MENY på torvet i Rønne.

Kampen om to milliarder

Mens Dansk Supermarked med NETTO og Coop med Kvickly og Brugskæderne ifølge en COWI-rapport stort set havde delt markedet imellem sig, så har REMA 1000 med de to nye butikker i Rønne etableret et brohoved, der skal tage kampen om de knap 40.000 fastboende og en årlig omsætning på ca. to mia. kr. inkl. omsætningen fra turister.

Discountkrigen i Østersøen udkæmpes nu af REMA 1000, Lidl, Netto og en fakta, der er ejet af tre brugsforeninger. Dertil kommer Brugskæderne og købmændene i Rønne, Hasle, Gudhjem og Aakirkeby.

– Når strømmen af turister her i september tørrer ud, vil kampen om kunderne spidse til, siger Jens Christian Viborg, der efter 13 år som butikschef i NETTO valgte at søge ny udfordringer som halchef i Aakirkeby. Kort tid efter lod han sig imidlertid overtale til at returnere til Netto. Men det blev kun for en stund.

– Jeg var også i dialog med brugsforeningerne om jobbet som butikschef i den nye fakta i Nexø. Men så kom tilbuddet fra REMA 1000, hvilket var langt mere attraktivt, da jeg kunne realisere mine ønsker om mere selvbestemmelse, siger Jens Christian Viborg.

Klar til kamp

Han fremhæver dialogen i REMA 1000 mellem kæde og købmand for at været baseret på rådgivning og inspiration i stedet for fokus på fejl, som det undertiden ses hos konkurrenterne.

Som købmand ser han frem til at skulle konkurrere med Lidl på modsatte side af vejen med et sortiment af danske varer, lokale varer og hver dag sætte kunden i centrum med REMA 1000 værdier, der på den side handler om discount med holdning og på den anden side rummer nogle enkle ledelsesmæssige principper som fx at tænke positivt og offensivt med det mål at motivere til vinderkultur.

– Som ny butik har jeg ingen salgshistorik at trække på. Men de første måneder viser, at placeringen ved et trafikknudepunkt giver potentiale for pendlerkunder, der i høj grad er fokuseret på tilbud. En betydelig del af omsætningen ligger på kampagnevarer. Det vil naturligvis afspejle sig i butikkens profil, siger Jens Christian Viborg.

Den lokale butik

Mens kollegaen og kampfællen Jens Christian Viborg har mange pendlere og tilbudsjægere i sin butik, så er kunderne hos købmand Jan Grooss i REMA 1000 på Gartnervangen overvejende lokale kunder fra Rønnes største villakvarter. Selv bor han bare halvanden kilometer fra butikken.

– I sommer åbnede Torvehallen i et nedlagt slagteri på modsatte side af vejen, hvad der har været med til at give en anden type kunder i butikken. Mange turister bliver trukket fra centrum herud til byens udkant takket være Torvehallen, der tilbyder forskellige bornholmske produkter, siger Jan Grooss.

Inden han fik nøglerne til den nye butik, måtte den erfarne butiksmand med 21 år i bagagen hos Netto en tur til REMA 1000 i Ballerup for at lære om købmandskab og nye rytmer og rutiner.

– Som ung var jeg i butik i København. Men jeg rejste tilbage til Bornholm i 2002 og har senest været butikschef i Netto i Aakirkeby, fortæller Jan Grooss, der som ene REMA 1000 købmand på øen frem til slutningen af juni oplevede meget stor travlhed.

– De lokale savnede en butik, som havde været lukket i en periode. Og så var der naturligvis nyhedens interesse, så det har nok været en af mine allermest travle somre, siger Jan Grooss, der glæder sig til at følge vareflowet, når markedet har stabiliseret sig.

– Som købmand er jeg tæt på varerne og har mulighed for at meget hurtigt at korrigere, hvis efterspørgslen ændrer sig. Det glæder jeg mig til, siger Jan Groos, der har samarbejde med den anden REMA 1000 butik i byen om at kunne ”handle hos hinanden” og koordinere markedsføringen.

Købmand Jan Grooss, 38, kunne den 2. februar 2017 på Gartnervangen i Rønne åbne den første REMA 1000 på Bornholm. Han har 21 års erfaring fra Netto og er udlært i Netto på torvet i Rønne.

Købmand Jens Christian Viborg, 46 år, kunne den 29. juni i år åbne den anden REMA 1000 i Rønne. Det er et nyt butiksanlæg ved et trafikmæssigt knudepunkt med veje mod Gudhjem, Svaneke, Nexø og Aakirkeby. Han er uddannet i SuperBrugsen Aakirkeby. Fotos: Flemming Effersøe