Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed… Det har altid været, er og forbliver sikkert et mantra i både ejendomsbranchen og dansk dagligvarehandel
Det skriver adm. John Wagner, DSK, i en leder i DSK Magasinet med temaet ”Det lokale engagement er godt købmandskab.” Magasinet er udkommet i maj 2019.
Men beliggenhed gør det ikke alene. På de bedste beliggenheder ligger konkurrenterne sandsynligvis i nærheden. Kampen om kunderne bliver derfor, hvem der er mest tiltrækkende.
– For mig handler det om udstråling – de på mange måder umærkelige, men stærkt virkningsfulde signaler, som butikken udsender, hvad enten det er butikkens facade, udenomsarealet, indgangspartiet, kundevognenes og indkøbskurvenes tilstand eller lyset og duften i frugt & grønt, siger John Wagner.
Købmandens nærvær i butikken over for medarbejdere og kunder skaber sammenhold og selvtillid.
Men også på banen uden for butikken kan købmanden gøre en forskel.
– Det samme kommer til udtryk, når mange købmænd engagerer sig i lokalsamfundet. Hvad enten det er i den lokale fodboldklubs bestyrelse, i Rotary, i Forsamlingshusets bestyrelse, i en lokal vælgerforening, skolebestyrelsen eller på den lokale golfbane, så skaber det sympati og understreger det skæbnefællesskab, som der ofte er mellem købmandens fremdrift og det nære samfund, siger John Wagner.