Resumé
Danskernes fødevareforbrug har et betydeligt klimaaftryk. For at hjælpe danskerne på vej med at kunne træffe klimavenlige fødevarevalg, arbejdes der på en mærkningsordning, der skal synliggøre forskellige fødevarers klimaaftryk.
Og en sådan mærkningsordning ser mange danskere i et positivt lys. I en mindre befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for DSK peger hele 81 pct. på, at de i høj eller nogen grad synes, at et klimamærke på fødevarer er en god ide.
Men det er ikke ligegyldigt, hvordan et sådan klimamærke kommer i spil. Det er for det første tydeligt, at danskerne vil have klart størst tillid til et klimamærke, hvis det er statsligt. Mærker, der udvikles af enkelte eller flere butikker kan slet ikke forvente samme grad af tillid eller effekt. Og det er for det andet afgørende for langt de fleste danskere – mere end otte ud i ti i denne undersøgelse – at et klimamærke er at finde direkte på den enkelte fødevare. Det er for danskerne ikke tilstrækkeligt, at mærket kun er på hylden i forretningen.
Om dette notat
Det er tilladt at citere fra denne analyse med henvisning til DSK.
Alle billeder er fra www.unsplash.com eller DSK.