Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Danmark skal handle lokalt

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Købmand Allan Piihl Haagensen i Gesten har store forventninger til ny kampagne, der skal være med til at styrke det lokale handelsliv Mange mindre danske handelsbyer og butiksmiljøer er under

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Købmand Allan Piihl Haagensen i Gesten har store forventninger til ny kampagne, der skal være med til at styrke det lokale handelsliv

Mange mindre danske handelsbyer og butiksmiljøer er under pres og risikerer at bukke under for stigende urbanisering og voksende nethandel. Fremskrivninger viser en reduktion fra over hundrede handelsbyer til en fjerdedel, hvis trenden fortsætter.

En ny kampagne med bl.a. Landdistrikternes Fællesråd, Mobilepay og De Samvirkende Købmænd i front vil derfor bevidstgøre danskerne om at handle i lokale fysiske butikker for at sikre bæredygtige og attraktive bysamfund.

Kampagnen med overskriften ”Sæt pris på din by – Køb lokalt” tyvstarter lørdag den 27. oktober klokken 9.30 hos købmand Allan Piihl Haagensen, Min Købmand i Gesten.

Han lægger ikke skjul på, at konkurrencen om kunderne hele tiden bliver hårdere: – Det er hårdt arbejde hver dag at holde på kunderne. Derfor er kampagnens budskab om at handle lokalt meget vigtigt.

Allan Piihl Haagensen glæder sig over at være købmand i en landsby, hvor de fleste er meget bevidste om betydningen af at handle lokal. Og der bliver arbejdet for at fremtidssikre butikkens overlevelse ved at flytte og udvide butikken gennem salg af anparter.

Adm. direktør John Wagner fra De Samvirkende Købmænd og formand Steffen Damsgaard fra Landdistrikternes Fællesråd klipper snoren for at markere åbningen af en dag med fokus på det lokale handelsliv.

– De negative konsekvenser ved at udsulte den lokale handel vil være færre lokale arbejdspladser, mere bilkørsel og mindre støtte til foreninger og klubber. Andre konsekvenser vil være hensygnende lokalmedier, faldende huspriser og mindre lokal aktivitet og appel til nuværende og nye borgere, siger John Wagner forud for kampagnedagen.

Efter startskuddet i Gesten til ”Sæt pris på din by – Køb lokalt” vil John Wagner og Steffen Damsgaard fortsætte turen i bus til fire andre byer; Hovborg, Lindknud, Gjerndrup og Bække langs Hærvejen, som er med i kampagnens pilottest.

– En spirende modgående trend viser sig i forbrugerundersøgelser. En tredjedel af danskerne siger således, at de handler i lokale forretninger for at støtte det lokale butiksliv og dermed bidrage til udviklingen og bæredygtigheden i det lokale samfund, siger Steffen Damsgaard.

Sideløbende med testen i den såkaldte Hærvejsklynge samt byerne Assens, Hillerød og Holstebro åbner projektet for online butikstilmelding til næste efterårs første landsdækkende ”Sæt pris på din by – Køb lokalt-dag” i Danmark.

Enhver by og ethvert byområdes handlende kan beslutte at deltage. Projektet leverer bl.a. en kampagnepakke til hver butik med bannere, klistermærker, plakater m.m

MobilePay og bureauet Marketsquare er initiativtagere til kampagnen, som lanceres i samarbejde med De Lokale Ugeaviser. Projektet har udover DSK opbakning fra Dansk Detail, KFI Erhvervsdrivende Fond og Landdistrikternes Fællesråd.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=0SB_-p4LF7A” title=”Sæt pris på din ny – køb lokalt”][/vc_column][/vc_row]

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: