Nyheder

Dagrofa styrker medarbejdernes kompetencer

6. juni 2018
             
    

En karriere i MENY, SPAR og Min Købmand giver også mulighed for at komme til at arbejde med rådgivning om salg og drift, indkøb, markedsføring, HR, logistik og IT

Kennet Berlin er salgsdirektør i MENY og kom til Dagrofas servicekontor i 2013. Han havde været købmand i 10 år i det daværende Eurospar i Nykøbing Falster.

– Han er en af mange gode eksempler på, at købmænd, der har lyst til at udvikle sig personligt og fagligt, kan gøre karriere i vores meget brede pallette af jobfunktioner, siger direktør Ditlev Piper med ansvar for HR, kommunikation og CSR.

Karriere på tværs af kæder, butikker og bagland er ifølge HR-direktøren med til at styrke både den enkelte medarbejder og virksomheden:

– Det er med til at bygge kultur og korpsånd op og sikre en bedre organisatorisk forståelse på tværs af forretningsområderne. Det er med til at skabe kontinuitet, når der er flere muligheder for at gøre karriere.

Ditlev Piper fremhæver, at muligheden for at gøre karriere i flere retninger kan understøtte, at dygtige medarbejdere bliver længere tid i koncernen. Færre vil være på gennemrejse som et tilfældigt trin i karrieren.

Fastholde dygtige medarbejdere

Med mange muligheder for uddannelser indenfor alt fra elevuddannelser, fagspecifikke kurser, personlig udvikling, lederuddannelser og købmandsuddannelse tilbyder Dagrofa at udvikle og fastholde dygtige medarbejdere.

– Gennem opgaver og uddannelse udvikler vi vores medarbejdere både som menneske og professionelt.  Vores seneste tiltag er et helt nyt performance-værktøj, som bliver udrullet i hele koncernen de næste måneder. Det skal understøtte en endnu bedre feedback-kultur, hvor medarbejderne helt tydeligt ved, hvordan de bidrager, og hvordan de præsterer i deres job, fortæller Ditlev Piper.

Dermed ruster Dagrofa sig til endnu bedre at kunne klare fremtidens udfordringer på et meget foranderligt dagligvaremarked. I fremtiden bliver konkurrencen mellem fysiske butikker og nethandel endnu mere udbredt. Og discountbutikkerne opruster på sortiment og beliggenhed.

Flere traineeprogrammer

– Udover Dagrofa Academy tilbyder vi en række trainee og udviklingsprogrammer, bl.a. et særligt ledertrainee program for interne, timelønnede logistikmedarbejdere med ledelsespotentiale samt specialist trainee forløb indenfor bl.a. kategori, IT og HR, oplyser HR-direktøren og tilføjer:

– Hos Dagrofa arbejder over 14.000 i butikker, logistik og servicekontor hver dag for at give danske forbrugere de bedste fødevareoplevelser.

De seneste tre år har MENY placeret sig på danskernes menukort som kæden, der målrettet profilerer sig som hele Danmarks fødevaremarked.

Med kæderne SPAR, Min Købmand og Letkøb er Dagrofa med til at sikre dagligvareforsyningen i alle afkroge af riget.

– Uanset om det er i en af Dagrofas 522 butikker, på lagrene i vores logistikselskab eller i forretningsudvikling, økonomi, HR, kommunikation og marketing på et af vores servicekontorer i Ringsted, Vejle og Herning, så er der mange muligheder for medarbejdere i butikkerne til at give karrieren en ny retning. Men vi siger dog, at kravene til vores medarbejdere vokser og vokser, så derfor er uddannelse kombineret med sit job er en god investering, siger Ditlev Piper.

Han er selv i gang med at afsluttet en Executive MBA, som primært er blevet læst i weekenderne og om aftenen.

Købmænd i nye roller

Blandt salgscheferne er det normalt med en fortid som købmand eller butikschef.

Det gælder f.eks. salgschef i MENY, Dan Krøyer, der har ansvaret for butikkerne i hovedstadsområdet. Han har været varehuschef for Kvickly, Bilka og Føtex.

Flere andre af kædens salgschefer har en fortid i ISO, SuperBest, Bilka, Statoil og SuperBrugsen.

Og blandt salgscheferne i SPAR er der også en tidligere SPAR købmand. Og en afdelingsleder i MENY har fundet vej til et job som assisterende kategorichef.

På billedet ses HR-direktør Ditlev Piper ved åbningen af SPAR i Ganløse.