Spring til indhold
Søg
Close this search box.

REMA 1000 er byens bedste til frugt og grønt

REMA 1000-købmand Morten Houmann tager hul på sit 6. år i Birkerød og er rykket tættere på en fordobling af omsætningen takket være byens største omsætning på frugt, grønt og

REMA 1000-købmand Morten Houmann tager hul på sit 6. år i Birkerød og er rykket tættere på en fordobling af omsætningen takket være byens største omsætning på frugt, grønt og blomster

 

Vækst har altid været en drivkraft for den 45-årige Morten Houmann, der har prøvet lidt af hvert i dansk dagligvarehandel og endog har en HD i organisation og ledelse med sig i bagagen. Men det var først i mødet med kulturen i REMA 1000, at han fik de rammer, hvor han både på det professionelle og personlige plan kunne udfolde sit potentiale bedst muligt.

– Selv om jeg højest kommer på REMA 1000s hovedkontor i Horsens et par gange om året, så føler jeg mig altid hjemme, så snart jeg træder indenfor. Man kan virkelig mærke på medarbejderne i Horsens, at det er deres mission at gøre købmændene lykkelig og rige, siger Morten Houmann med et smil.

Når han klæder nye, unge medarbejdere på til fritidsjobbet i REMA 1000 i Birkerød, spørger han altid: ”Hvem er chef i butikken?” De ser undrende på deres købmænd og svarer som regel, at det jo er ham.

– Nej, det er kunden, som er vores øverste chef, siger Morten Houmann og frigør dermed en ekstra energi hos de nye medarbejdere, som er klar over, at de skal møde kunden med et blik, et smil, en håndsrækning eller en kommentar, hvis der er brug for det.

Koncentreret købmandskab

Som købmand i REMA 1000 nyder han at koncentrere sig om at rendyrke købmandskabet, så rytmer og rutiner spiller uden mislyde, hvad der er grundlaget for en høj butiksstandard.

– Kæden står for konceptet, markedsføring, indkøb, distribution og betaler min regninger. Det gør mig fri til at gøre det, som jeg er bedst til; nemlig at holde fokus på vækst sammen med motiverede medarbejdere, der kender mine mål for butikken.

Undervejs har Morten Houmann udklækket to butikschefer; Jesper  Julius Seestedt Nielsen i REMA 1000 Jonstrup i Værløse og Casper Holtze i REMA 1000 i Gyngemosen i Søborg, der begge som souschefer har været med på den rejse, der har skabt byens bedste frugt- og grøntafdeling og ifølge købmanden omsætter mere end i det store varehus centralt i Birkerød.

Borgerne i Birkerød kan udover REMA 1000 handle i MENY, SPAR, Netto, Føtex og Irma. Og det er med slet skjult stolthed, at den tidligere varehuschef i Kvickly Vordingborg, som en del af den fremadstormende discountkæde, har positioneret sig som byens 2. største butik mål på omsætning.

På butikkens facebookside har den nuværende souschef Ali Behbehani netop annonceret, at han fremover skal arbejde i en ny REMA 1000 på Islands Brygge. Morten Houmann forklarer, at Ali i den nye butik skal tage endnu en tørn som souschef og klædes endeligt på til rollen som købmand. Dermed har han været med til at udklække tre købmænd.

Vækst og kundskab

Da Morten Houmann i 2013 kom til REMA 1000 fra et job som salgschef i fakta-kæden, var REMA 1000 stadig lillebror med 250 butikker. I dag har kæden erobret 2. pladsen efter NETTO og er tæt på 330 butikker.

– Det går stærkt i kæden. Ikke mindst fordi kæden har formået at tilrettelægge en drift for købmændene, hvor man ikke bliver hæmmet af regneark. I stedet er kulturen gennemsyret af en vilje til vækst, hvor man ikke stirrer sig blind på mellemregningerne – bortset fra lønprocenten, som bliver holdt i stram snor på grund af de meget små marginaler.

– Selv om vi på det årlige rigsmøde er næsten 330 købmænd og lige så mange souschefer, så oplever jeg, at adm. direktør Henrik Burkal kender sine købmænd med fornavn. Og han kan sågar huske min husleje i Birkerød, som han gerne driller mig med. Den er ikke i den billige ende, hvad der øger kravene til driften. Jeg har respekt for en direktør, der er så meget nede i detaljerne. Det handler både om kundskab og kendskab til mennesker og værdier.

Dynamisk hverdag

Selv om købmanden i Birkerød med en HD kunne have taget plads bag skrivebordet og selv gjort karriere som topchef, så falder det ham mere naturligt at være midtpunkt i en dynamisk hverdag, hvor man omgående kan måle resultatet af sin indsats.

Omsætningen i REMA 1000 Birkerød er over seks år steget fra 53 til forventet 90 mio. kr. i 2019. Samtidig er åbningstiden udvidet med 14 timer, så kunderne kan handle fra klokken 7 til 22.

– Det betyder, at første mand møder i butikken kl. 4 om morgenen, og sidste mand lukker og slukker klokken 23. Det kan kun lade sig gøre, fordi jeg selv lægger mange timer i butikken. Men for mig er det også en livsstil, hvor det hele tiden handler om at se og udnytte mulighederne for vækst. Og med en kæde i ryggen, som holder maskineriet kørende, så er det simpelt hen sjovt, siger Morten Houmann.

Kender kunderne

Ganske som kædens topchef Henrik Burkal formår at være på fornavn med hovedparten af købmændene, så sætter købmanden i Birkerød også en ære i at kende navnene på de kunder, som kommer regelmæssigt i butikken. Endda flere gange om dagen. Og er der ikke lige et navn på læben, så er der til gengæld en hilsen, så de føler sig set og budt velkommen.

Og for at være helt sikker på, at de føler sig ekstra godt tilpas, når de skal betale for varerne, har han bemandet to kasser med erfarne og talende kasseassistenter, der har overskud til mere end at scanne stregkoder og lade kassebåndet rulle.

– Det smitter også af på de unge. De får megen ros af kunderne for at være venlige og imødekommende. Faktisk er de unge langt bedre end deres rygte. Jeg oplever, at de gerne vil gøre en forskel. Ikke mindst når det bliver værdsæt og anerkendt. Og måske en ny købmand kan vokse frem?

Morten Houmann har rykket kontoret ind i personalestuen. Han sidder mindst muligt bag skærmen, da det er på butiksgulvet, at han kan gøre en forskel. Den store skærm er er særsyn i kæden og skyldes en smart sælger. Men Morten må erkende, at det er behageligt at kunne navigere rundt og bevare overblikket mellem flere forskellige skærmbilleder på en gang. Fotos: Flemming Effersøe

 

Frugt, grønt og blomster er butikkens spydspids og er bygget op som sit eget univers lige ved indgangen. Dernæst når kunderne frem til olier, vin, brød og kød, som også er profilområder og altid er skarpt eksponeret på hylder og kølebokse.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: