Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Bedre dyrevelfærd – køb ind med hjertet

Fra maj vil kunderne hos blandt andet kæderne i Dagrofa og REMA 1000 finde svinekød med det nye statslige dyrevelfærdsmærke »Bedre Dyrevelfærd«, hvor kødet kan få et, to eller tre

Fra maj vil kunderne hos blandt andet kæderne i Dagrofa og REMA 1000 finde svinekød med det nye statslige dyrevelfærdsmærke »Bedre Dyrevelfærd«, hvor kødet kan få et, to eller tre hjerter afhængig af graden af dyrevelfærd.

Det er Fødevarestyrelsen, der sammen med en række interessenter fra hele fødevarekæden samt detailhandlen står bag mærket, som i går blev præsenteret på Tilsbækgaard i Uvelse ved Hillerød.

Her producerer landmand Michael Nielsen årligt 26-27.000 grise, der alle har så meget plads, intakte haler og halm, at de lever op til to hjerter i det nye mærkesystem.

Desuden har han 200 søer et par kilometer væk, som både er økologiske og frilandsgrise, og som på længere sigt vil kunne få de maksimale tre hjerter.

Miljø-og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) præsenterede mærket for et stort opbud af medier og interessenter: – Vi kan se, at forbrugerne har et ønske om at prioritere dyrevelfærd ved indkøbskurven, men der har været en anelse forvirring om, hvad man egentlig kan gøre, når man står ved køledisken. Den forvirring får vi rådet bod på nu ved hjælp af et klart statsligt mærke at kunne fremme dyrevelfærden alt afhængig af pengepungens størrelse med et, to eller tre hjerter.

Adm. direktør John Wagner, DSK, kunne på vegne af en væsentlig del af dansk dagligvarehandel takke alle de aktører, som står bag det nye statslige mærke for dyrevelfærd: – Nu er den en kendsgerning, at de stærkeste kræfter fra jord til bord står sammen om Bedre Dyrevelfærd.

– For os handler Dyrevelfærdsmærket om at fremme en svineproduktion, hvor flest mulige svin hurtigst muligt får bedre forhold – og ikke bare, at en lille del af produktionen finder sted på d’Angleterre, siger John Wagner.

Hans Holmstedt, der er kategoridirektør i Dagrofa, hilser ligeledes det nye dyrevelfærdsmærke velkomment: – Vi arbejder hele tiden på at styrke kommunikationen til vores kunder, og her hjælper det nye mærke med at vælge det niveau af dyrevelfærd, der passer til kundernes præferencer og økonomi.

Anders Rene Jensen, Indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, bakker også op dyrevelfærdsmærket, at dat det er vigtigt, at alle kæder og alle led i værdikæden kommunikerer det samme: – Så kan vi hjælpe forbrugerne med øget kendskab og kundskab omkring dyrevelfærd. Denne mærkning gør det nemt for forbrugerne at afkode, hvilket niveau af dyrevelfærd de får – for hvilken pris. Klik på billedet herunder for at se video fra præsentationen af Bedre Dyrevelfærd.

-Nu lægger vi ud med svinekød. Men mulighederne er jo mange. Hvis vi opnår forbedringer af dyrevelfærden for grise, kan vi udvide med andre dyrearter og andre produkter. Forbrugerne har nu en stemme ved køledisken, og det er en langt mere effektiv vej end gennem lovgivning, siger Esben Lunde Larsen. Foto: Flemming Effersøe

Se flere fotos fra lancerningen af det nye statslige dyrevelfærdsmærke.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: