Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Alkoholforbruget falder

Salget af alkohol per indbygger over 14 år er faldet fra 11,5 liter ren alkohol i 2003 til 9,4 liter i 2013 og følger dermed den generelle udvikling i alkoholforbruget

Salget af alkohol per indbygger over 14 år er faldet fra 11,5 liter ren alkohol i 2003 til 9,4 liter i 2013 og følger dermed den generelle udvikling i alkoholforbruget i Europa. For de unge har der været en særlig markant og positiv udvikling.

Alderen for alkoholdebut er steget, særlig markant fra 2010 til 2014, og en faldende andel af såvel drenge som piger har erfaringer med at være berusede. Det fremgår af tal fra Sundhedsstyrelsen.

– Vi ser nu nogle meget klare og positive resultater af, at danskerne har ændret livsstil, når det gælder alkohol. Danskernes alkoholforbrug er faldet siden 2003. Færre drikker over lavrisiko- og højrisikogrænserne, og vi ser nu de positive gevinster af det, hvor færre dør på grund af alkohol, siger afdelingslæge Mia Fischerman fra Sundhedsstyrelsen. Læs mere på https://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2015/faerre-doedsfald-af-alkohol

Alkoholpartnerskabet

Alkoholpartnerskabet er et samarbejde mellem Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, HORESTA, Danmarks Restauranter & Caféer, GODA, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og Bryggeriforeningen.

Partnerskabet arbejder for en ansvarlig alkoholkultur i Danmark.

Formålet med partnerskabet er at skabe et slagkraftigt forum for en koordineret landsdækkende indsats på alkoholområdet. Parterne ønsker at tage et aktivt medansvar for at bekæmpe ulighed i sundhed.

Læs mere på www.alkoholpartnerskabet.dk

Her kan du få mere at viden om ansvarlig alkoholkultur

www.erduklar.com er Bryggeriforeningens hjemmeside til unge.

www.klarsnak.com er Bryggeriforeningens hjemmeside til forældrene.

www.goda.dk er vin- og spiritusbranchens hjemmeside. Formålet er at modvirke misbrug af alkohol.

 Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnets opgave er at behandle og afgøre klager vedrørende markedsføring af alkoholholdige drikkevarer i Danmark.

Alkoholreklamenævnet ledes af en uafhængig formand: Pernille Backhausen, Advokat (H).

I Alkoholreklamenævnet er følgende organisationer repræsenteret:

  • Forbrugerrådet Tænk
  • Bryggeriforeningen
  • Dansk Erhverv
  • Kreativitet  & Kommunikation
  • De Samvirkende Købmænd (DSK)
  • HORESTA
  • Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (V.S.O.D.)

 

Fik du læst DSK Magasinet med tema om øl og vin? Klik på billedet for at åbne bladet.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: