Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Afgift på reklamer hæver fødevarepriserne

Hvis regeringen indfører en reklameafgift til sommer, medfører det dyrere fødevarer til forbrugerne, advarer COOP og De Samvirkende Købmænd. SF åbner op for at droppe afgiften. Det skriver Altinget. Detailbranchen

Hvis regeringen indfører en reklameafgift til sommer, medfører det dyrere fødevarer til forbrugerne, advarer COOP og De Samvirkende Købmænd. SF åbner op for at droppe afgiften. Det skriver Altinget.

Detailbranchen venter spændt på om den planlagte reklameafgift kommer til sommer. Reklameafgiften vil koste detailbranchen, og det vil få konsekvenser for forbrugerne.

“Hver gang vi får en ekstra omkostning, så er der jo kun een til at betale, og det er kunderne,” udtaler informationsdirektør i COOP, Jens Juul Nielsen til Altinget.

Samme pointe har Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør hos De Samvirkende Købmænd.

“Hvis man skal have dækket et højere omkostningsniveau, så bliver man jo nødt til at hente det via varepriserne. Så kan ma sige, at det ikke er mange penge, set over hvor mange varer der bliver solgt, men mange bække små gør det jo dyrere at være dansker,” siger han til Altinget.

Nu åbner SF op for, at partiet er villig til at genoverveje afgiften.

“Det er et hensyn at tage til miljø og klima, da der er tale om, at mange tons reklamer ender direkte i skraldespanden. Men kan der findes en anden løsning, der giver det samme i forhold til miljø og klime, så ser SF meget gerne på det,” skriver Lisbeth Bech Poulsen, skatteordfører i SF, til Altinget.

Læs mere på Altinget.dk

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: