Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Hvad er en god ølkøbmand?

Hvis vi ser bort fra den daglige tørstslukker – industripilsneren – er der så overhovedet brug for en købmand til at sælge øl? Det meste fås jo alligevel på internettet

Hvis vi ser bort fra den daglige tørstslukker – industripilsneren – er der så overhovedet brug for en købmand til at sælge øl? Det meste fås jo alligevel på internettet

 Af landsformand Klaus Rehkopff, Danske Ølentusiaster

Skal den lokale købmand tilbyde mere og andet end de billige standardprodukter?

Til det skal lyde et klart og rungende ja! For det er her, forbrugeren først og fremmest kommer. Og det er her, øjnene kan åbnes for en ny og spændende verden.

Da vi dannede Danske Ølentusiaster i 1998, var der stort set ikke ”specialøl” på markedet. Pilsneren havde overtaget det hele, og det eneste reelle alternativ var den ”nye Classic”.

Vi var mange forbrugere, der ville noget andet og mere. Og med foreningen begyndte også den danske ølrevolution, som betød nye og eksperimenterende bryggerier overalt i landet.

Muligheden for at smage spændende varianter, som er langt fra pilsneren, er endelig virkelighed i Danmark. Men der er stadig mange danskere, der endnu ikke er kommet med på bølgen. Og her spiller den lokale købmand en stor rolle. For med en spændende og god præsentation vil endnu flere danskere putte de gyldne dråber i indkøbskurven.

Og hvad er så en god ølkøbmand?

Det handler om præsentation, sortiment og vejledning. Forbrugeren behøver ikke et udvalg på mange hundrede forskellige bryggerier og øltyper. Men først og fremmest en relativt bred vifte af muligheder.

Flere købmænd er begyndt at dele ølhylderne lidt op, f.eks. i mørke og lyse øl (og i drømmescenariet burde jeg kunne skrive ølafdelingen, og ikke blot hylden).

Turde man håbe på yderligere information, f.eks. ”bitter eller sød”? Der er alt andet lige stor forskel på en Amerikansk IPA med voldsomt meget humle på fem pct. og en Belgisk Tripple på 11 pct. – også selvom de begge er lyse.

Et par ord på hyldeforkanten til hver øl gør en stor forskel.  Og sortimentet bør således minimum rumme lidt fra hver øltype, så forbrugeren kan få en øl med hjem til ”enhver” situation.

Endelig bør en god ølkøbmand have øl fra det lokale bryggeri repræsenteret. Det er en naturlig forventning fra forbrugeren, at købmanden kender sit lokalområde, og at købmanden kan tilbyde lokale produkter til sine kunder.

Og så det vigtigste; nemlig vejledningen. På niveau med vinhylderne kan udvalget og typerne virke uoverskueligt for den ikke rutinerede – eller for den, der blot er nysgerrig.

Hvilken øl passer til flæskestegen? Hvilken øl slutter en god middag af? Hvad er det for et bryggeri, du har der på hylden?

Spørgsmålene kan være mange, og det er her, at ølkøbmanden kan noget, som internettet ikke kan. Nemlig give den personlige vejledning og give kunden det rigtige produkt med hjem.

Vi tror på, at øllet igen vil få den dominerende plads på hylderne og i forbrugernes bevidsthed. Og vi tror, at det er til gavn for både lokale bryggerier, købmænd og økonomien i området. Det er vist det, man kalder en ”win-win”. Vi glæder os til at handle hos dig.

Landsformand Klaus Rehkopff, Danske Ølentusiaster, ses herover ved Ølfestivalen 2019 sammen med Anja Philip, formand for Forbrugerrådet TÆNK, og formand for Carlsberg, Flemming Besenbacher.

Danske Ølentusiaster er en uafhængig forbrugerorganisation, der siden stiftelsen i 1998 har arbejdet for udbredelsen af og kendskab til godt kvalitetsøl. Foreningen arbejder for et mangfoldigt udbud af bryggerier, øl og øltyper, oplysning og skaber debat om øl, støtter og stimulerer håndbrygning og dansk bryggekunst, sikrer øl en respektfuld behandling samt varetager ølforbrugernes interesser.

Danske Ølentusiaster repræsenterer danske ølforbrugere i Forbrugerrådet, i Dansk Retursystems kontaktudvalg og i den europæiske ølforbrugerorganisation EBCU. Foreningen arbejder dermed politisk på både nationalt og internationalt plan for at sikre gode vilkår for ølforbrugere, -producenter, -importører og -forhandlere.

 

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: