Spring til indhold
Søg
Close this search box.

REMA-købmand i Odense jagter prestige-pris

Den 42-årige købmand Hans Jørgen Juhl fik sin drømmebutik på Dalumvej for et år siden. Nu sætter holdet bag butikken kursen mod titlen som Danmarks bedste REMA 1000 Købmænd elsker

Den 42-årige købmand Hans Jørgen Juhl fik sin drømmebutik på Dalumvej for et år siden. Nu sætter holdet bag butikken kursen mod titlen som Danmarks bedste REMA 1000

Købmænd elsker at konkurrere. Og konkurrencen får en ekstra dimension og lidt mere drama, når en tidligere kollega skal fravristes 1.- pladsen og prestigen. For et år siden fik Hans Jørgen Juhl sin drømmebutik på Dalumvej i Odense. Og nu vil han vælte en gammel kollega af tronen.

To gange er købmand Max Skov Hansen og hans medarbejdere i først Carlsberg Byen og nu på Søndre Fasanvej i Valby blevet kåret som Danmarksmestre til at drive REMA-butik for bl.a. ”en fremragende tilgang til kunder, medarbejdere og fokus på ansvarlighed”.

De to kombattanter har en fortid sammen i Kvickly.

Mens Max Skov Hansen, der bl.a. har været varehuschef i Kvickly Hyrdehøj ved Roskilde, for længst har taget springet til REMA 1000, så skulle tanken have mere tid til at modnes hos Hans Jørgen Juhl. Han har været i Kvickly i mere end 20 år og de seneste mange år i Odense – først Kvickly Skibhusvej og siden Kvickly Dalumvej.

Dynamisk butik på Dalumvej

Det var en i forvejen særdeles veldreven butik, som Hans Jørgen Juhl overtog i foråret 2018. Butikken åbnede i november 2012 og blev to år senere kåret som den bedste REMA 1000 på Fyn.

– Jeg har lovet medarbejderne 20.000 kroner til en personalefest, hvis vi i år runder en årlig omsætning på 60 mio. kr., siger Hans Jørgen Juhl, da jeg møder ham ude på parkeringspladsen, hvor han blæser efterårsløvet væk fra parkeringspladsen.

– Her skal se pænt og rent ud – både inde og ude. Og visne blade langs husmuren er et godt skjulested for skadedyr, siger han og fører mig dernæst over til skuret med kundevogne. De har ingen møntlås.

– Det er en bydel i et trygt forstadsmiljø. Så kunderne sætter pænt vognene på plads efter endt brug. Jeg har ikke mistet en eneste på et helt år. Til gengæld får jeg flere kundevogne ind i butikken, som af gode grunde fyldes med flere varer, end der er plads til i kundekurve, forklarer Hans Jørgen Juhl.

Vilje til vinderkultur

Han anerkender, at han i kampen om kædens absolutte prestigepris ikke bare er oppe mod en dygtig købmand som Max Skov Hansen; men mange andre rundt om i landet i en kæde, der nærmer sig 340 butikker:

– Men vi kan alle gøre vores bedste for at skabe en vinderkultur, hvor medarbejderne elsker deres arbejdsopgaver og har det hyggeligt og morsomt. Det smitter af på kunderne, der oplever en flot butik, hvor medarbejderne har det godt indbyrdes. Og på den måde lever vi op til mottoet om, at kunden er vores øverste chef.

Efter at Hans Jørgen Juhl har været godt et år i REMA 1000, har hustruen Stine Damm – parret har været sammen siden 10. klasse i Tønder og har en søn på 16 år og en datter på 13 år – bemærket en markant forvandling.

– Hun siger, at jeg er meget mere glad nu. Og det er der god grund til. For jeg kan koncentrere mig om at udvikle mine medarbejdere, passe butikken og møde kunderne uden at tænke på sortiment, markedsføring og administration. Det klarer kæden for mig.

Og som medlem af DSK har han adgang til Riskminder, som er et system, der kvalitetssikrer egenkontrollen og minimerer risici for sure smileys.

Den 42-årige Hans Jørgen Juhl ønsker at være købmand på Dalumvej og tjene så mange penge, at han har mulighed for at vælge en ny livsstil som 60-årig.

– Så jeg er jo nødt til at gøre det så godt, at jeg kan få fornyet den 5-årige aftale som franchisetager to gange mere her på Dalumvej, siger Hans Jørgen Juhl med et smil og lover, at han vil bruge butikken som udklækningsanstalt for nye købmand.

Guldkorn på Workplace

I sin jagt på bedre præstationer kan købmanden hente inspiration på den interne platform Workplace.

– Her deler vi vores erfaringer og ideer på livet løs. Jeg har selv fortalt om mine kundevogne uden mønt. Andre fortæller om succes med julesokker for børn, salgsideer, vareoplæg og solstrålehistorier blandt medarbejderne, siger Hans Jørgen Juhl.

Et af guldkornene fra Workplace er varestativer på hjul, som gør det nemt at flytte varerne rundt i butikken. Det giver temposkift og dynamik med et minimum af arbejdsindsats.

– Jeg henter også rigtig meget inspiration til, hvordan jeg kan gennemføre personalemøder og aktiviteter på en god og spændende måde, siger Hans Jørgen Juhl.

Udklække nye købmænd

Butikkens souschef Kasper Holme er ved at blive kørt i stilling til en fremtid som købmand.

– Jeg ved, hvad det betyder for ens personlige udvikling at få ansvar og blive motiveret. Faktisk drømte jeg som ung ikke om at få ledersansvar. Jeg ville bare passe mit arbejde. Men på min vej mødte jeg varehuschefer, som skubbede til mig og fik mig til at vokse med opgaverne, fortæller Hans Jørgen Juhl.

Det var den daværende varehuschef Finn Boye Rasmussen fra Kvickly Svendborg Storcenter, som udfordrede lederaspiranten til, om han var parat til selv at tage ansvaret for et topjob.

– Hvis jeg kunne svar ja, ville han hjælpe mig videre. Det er ledelse med format. Og det vil jeg efter bedste evne give videre til de unge her i butikken, siger Hans Jørgen Juhl.


Købmand Hans Jørgen Juhl: – REMA 1000 har forstået at møde kundernes behov med det rette miks af varer og priser og sikre købmanden plads til at lede sig selv og sine medarbejdere. Og med en økonomisk gulerod til købmanden.
Hver fredag eftermiddag mødes erhvervsdrivende på Dalumvej til et ”glas humlen ved Fyn” på Bondestuen over for Zoo for at styrke forretningslivet på vejen.

 

Hans Jørgen Juhl jagter en kåring som kædens bedste butik på landsplan. Hans forgænger i butikken, Peter Lesemann, fik butikken op i superligaen, da den blev kåret som den bedste i kæden på Fyn i 2014. Nu vil Hans Jørgen Juhl føre butikken op i Champions League. Her ses købmanden sammen med butikkens souschef Kasper Holme. Fotos. Flemming Effersøe
Købmanden har lovet medarbejderne kr. 20.000 til en personalefest, hvis butikken i år runder en årlig omsætning på 60 mio. kr.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: