Spring til indhold
Søg
Close this search box.

24 timer med 7-Eleven på stenbroen

Den 34-årige Kim Røntved spiller det lokale kort på sin hjemmebane på Nørrebro i København, hvor han er træner og købmand for medarbejderne i tre butikker Livet i al sin

Den 34-årige Kim Røntved spiller det lokale kort på sin hjemmebane på Nørrebro i København, hvor han er træner og købmand for medarbejderne i tre butikker

Livet i al sin forskellighed udspiller sig døgnet rundt i og uden for Kim Røntveds tre 7-Eleven butikker på Nørrebro i København. Den både barske og blide stenbro er de seneste fem år blevet hjemmebane for den 34-årige købmand.

Han har formået at sætte sit ansigt foran et multinationalt logo og en strømlinet facade, så han nu er en af ”drengene på holdet”.

I december i fjor var han og 30 medarbejdere værter ved en prisoverrækkelse i Nørrebrohallen, hvor Nørrebro LIV-prisen på 10.000 kroner for første gang blev uddelt. Kaffe, brownies og gavechecken var sponseret af Kim Røntved. Knap 100 gæster kunne også smage på et udvalg af butikkens ”fresh food”-produkter.

Det er planen i samarbejde med den nye lokalavis NørrebroLIV at gentage prisoverrækkelsen til efteråret for at sætte fokus på de mange lokale ildsjæle, som viser og skaber et andet billede af det Nørrebro, som banderne ellers ofte får frem i mediebilledet.

Drømmen om grønsværen

Kim Røntved er vokset op på Vestsjælland og havde som mange andre drenge en drøm om en karriere som fodboldspiller. Fodbolden har også altid være en del af familien. Onklen har været på landsholdet.

– Jeg har lige opdaget, at min søn på halvandet år sparker til bolden med højre fod, hvad der er helt uhørt i familien, siger Kim Røntved og tilføjer skælmsk, at han har overvejet at give sønnen karantæne.

Selv valgte Kim Røntved at drible bolden videre fra Silkeborg Fodbold College til McDonald’s. I fastfoodkæden gjorde han karriere i syv år med en kort mellemlanding i Fakta Q, inden han i 2014 fik sin første 7-Eleven på Nørrebrogade og hurtigt kunne føje yderligere to til på Nørrebro og 7-Eleven på Gunnar Nu Plads på Østerbro.

Tryghed i butikkerne

Han har ansvaret for 60 medarbejdere og har som teamleder og træner formået at udvikle en stærk og stabil kerne af medarbejdere.

– Jeg har indtil videre løbende kunne rekruttere nye medarbejdere fra lokalområdet, fordi de fire butikker er kendt for et godt arbejdsmiljø, hvor vi har en god tone indbyrdes og i forhold til kunderne. Og vi sætter samarbejdet og den gensidige respekt i højsædet, siger Kim Røntved.

Han peger på, at det sjældent er et problem af få besat vagterne – heller ikke om natten, fordi medarbejderne er fleksible og selv kan planlægge:

– Vi har arbejdet med vores kommunikation og adfærd, så vi også føler os trygge om natten, hvor ikke mindst området fra butikken på Nørrebrogade 190 og længere ud bestemt ikke er for sarte sjæle. Men ikke desto mindre kan selv en splejs som mig være tryg i butikkerne, fordi vi altid er opmærksomme på at imødegå konflikter med ro og ydmyghed.

For at skabe endnu større sikkerhed for sine medarbejdere har Kim Røntved i den ene butik – og som den første i kæden – valgt at bruge muligheden for at være kontantfri om natten fra klokken 22 og droppet spil.

– Nu tør almindelige kunder godt at komme ned fra 5. sal for at handle om natten, hvis de er udgået for wc-papir, siger han.

Plads til mangfoldighed

Ideen til Nørrebro LIV-prisen opstod over en kop kaffe i baglokalet 7-Eleven på Nørrebrogade 42, da redaktør og journalist Jesper Gisli gerne ville fortælle om planerne for en ny lokalavis bundet sammen af Facebook og 10.000 trykte eksemplarer, som læserne selv henter hos bl.a. 7-Eleven.

– Jeg kunne godt lide ideen om, at avisen ville bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. Som lokalavis er ambitionen at gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres, siger købmanden og tilføjer:

– Nørrebro er pr. definition en mangfoldig bydel. Og det forpligter. Mangfoldighed skal folde sig ud på et fundament af tolerance, frisind og accept og et åbent møde mellem mennesker. Det fundament skal være stærkere på Nørrebro. Og 7-Eleven har efter min mening sin naturlige plads i det billede.

Det skyldes i høj grad, at kædens adm. direktør Jesper Østergaard lægger op til et image som ”den frække dreng i klassen”. Særligt appellen til det urbane og ungdommen er sparket ind på måltavlen hos Røntveds medspillere.

Sammen med lanceringen af NørrebroLIV blev der trykt plakater, som viser stemningen på Nørrebro. De kan stadig købes i bl.a. 7-Eleven på Nørrebro.
Nørrebro LIV-prisen 2018
Blandt de fem nominerede til Nørrebro LIV-prisen 2018 var Kapelvej 44, som modtog prisen på 10.000 kroner for hver tirsdag aften at samle de lokale beboere om et godt måltid mad, der tilberedes og serveres af en gruppe lokale unge fra Fritidsklubben Murergården. Folkekøkkenet skaber et unikt lokalt fællesskab ud fra parolen at kendskab giver venskab.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: