Spring til indhold
Søg
Close this search box.

TV2 Dokumentar om tyveri i butikker

Vicedirektør i DSK: Det er en ledelsesmæssig udfordring for politiet at få fanget nogle tyveknægte – Debatten om politiets mangelfulde håndtering af butikstyveri, må aldrig blive en kritik af den

Vicedirektør i DSK: Det er en ledelsesmæssig udfordring for politiet at få fanget nogle tyveknægte

– Debatten om politiets mangelfulde håndtering af butikstyveri, må aldrig blive en kritik af den enkelte betjent eller den enkelte vagthavende, der skal prioritere i en travl hverdag.

Det skriver vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen fra De Samvirkende Købmænd i et opslag på LinkedIn i kølvandet på, at TV2 Nyhederne søndag kunne fortælle, at en undersøgelse viser, at købmændene oplever det som et stort problem, at politiet ikke kommer, når butikken har tilbageholdt en tyv.

– I et retssamfund må man med rimelighed forvente, at politiet kan hjælpe, hvis man udsættes for kriminalitet, og i hvert fald, når der er tale om store værdier, gengangere eller personer uden dansk cpr-nummer. Så der er altså en ledelsesmæssig udfordring i at fange nogle tyveknægte, siger Claus Bøgelund Nielsen.

Søndag morgen blev han interviewet til TV2 News om problemerne med den stadigt mere organiserede kriminalitet, hvor bander stjæler med videresalg for øje.

TV 2 Dokumentar har fået adgang til overvågningsvideoer fra frustrerede butiksejere landet over og undersøger de mange tyverier i dokumentarserien ‘Hvor er politiet?’ ‘, som sendes mandag og torsdag kl. 20.00 på TV 2.

En HK-undersøgelse fra 2017 viser, at 40 procent af de ansatte i butikkerne oplever, at der er kommet flere butikstyverier, og næsten halvdelen svarer, at politiet sjældent kommer, når de ringer, og derfor kontakter de ikke altid politiet.

Disse tal bekræftes af en ny rundspørge, som TV 2 har lavet i samarbejde med De samvirkende Købmænd, der repræsenterer 1400 dagligvarebutikker i hele landet.

Af de 200 butiksejere, som har deltaget i undersøgelsen, svarer over halvdelen, at tyverier er et stigende problem, mens godt halvdelen ofte oplever at ringe forgæves efter politiet.

I TV 2-dokumentaren erkender flere politifolk, at butiksejerne og de ansatte til dels har ret i deres utilfredshed over politiets manglende indsats overfor butikstyverier.

Tidligere politiformand Peter Ibsen mener, at den store politireform, som han selv var med til at forhandle på plads i 2007, har slået fejl, hvad angår målsætningen om at få flere betjente væk fra kontorerne og ud til borgerne.

Ifølge en opgørelse fra Rigspolitiforeningen er der i dag det samme antal betjente i Danmark som før reformen, i alt omkring 11.000, men antallet af betjente i beredskabet er faldet med cirka 2500 i de seneste seks år.

TV2 Dokumentar viser en butiksbranche, der har store problemer med butikstyve – og et politi, der ikke kommer, når man ringer. Butiksejere i hele landet føler sig magtesløse over for tyve, både individuelle og i bander, som går ind i butikker, supermarkeder og på tankstationer og forsyner sig med varer, de ikke betaler for.

Købmand Ebbe Jørgensen, MENY Nykøbing Falster, fortæller til TV Øst, at det ”er meget ubehageligt at stå med vedkommende, fordi man er hele tiden på vagt og ved ikke rigtig, om vedkommende har et eller andet i lommerne eller tager noget på kontoret og smider efter os, hvis vi er inde på kontoret. Det sker typisk, hvis vi ringer ind for at angive, at vi har en butikstyv, så får vi den nemme løsning og besked om, at vi skal udfylde papirerne og bede kunden om at forlade butikken. Jeg mener ikke, det er vores opgave at være politi i sådan en situation”.

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: