Spring til indhold
Søg
Close this search box.

Lavere afgifter gavner danskerne

Skatteministeriet forventes at offentliggøre en ny rapport over udviklingen i grænsehandlen her i juni. Det er den første Status over grænsehandel, der for alvor viser udviklingen efter den Vækstpakke, der

Skatteministeriet forventes at offentliggøre en ny rapport over udviklingen i grænsehandlen her i juni. Det er den første Status over grænsehandel, der for alvor viser udviklingen efter den Vækstpakke, der afskaffede den særlige danske afgift på sodavand og sænkede ølafgiften med 15 %. Afgiftslettelserne har virket helt efter hensigten. Bryggeriforeningens opgørelser viser, at salget af sodavand i den danske detailhandel i første kvartal af 2016 er steget med 13,8 % i forhold til samme kvartal inden afgifterne blev sænket. På samme måde er salget af øl nu er svagt stigende i Danmark efter mange års uafbrudt tilbagegang. Her er den tilsvarende stigning 1,9 %.

Skeptikerne mente, at bryggerier og butikker ville stikke afgiftslettelserne i egne lommer. Det er ikke sket. Priserne er faldet markant på sodavand i Danmark til gavn for forbrugerne. Tilbudsprisen på 1½ liter mærkevare-sodavand er nu typisk så lav som 10 kroner. Skatteministeriet vil formentlig også analysere sig frem til, at salget i de tyske grænsehandelsbutikker til danske kunder har toppet. Med andre ord: Afgiftslettelserne virker efter hensigten!

På den baggrund skal vi i stilfærdighed anbefale, at et eventuelt økonomisk råderum ikke alene bliver brugt til personskattelettelser, men at Christiansborg også prioriterer lavere punktafgifter, så vi i Danmark i højere grad nærmer os afgiftsniveauet i vores nabolande. Der er brug for nye vækstinitiativer i den danske økonomi, og hvorfor ikke styrke dansk erhvervsliv, og give danske kunder adgang til billigere varer, når afgiftslettelser rent faktisk virker efter hensigten. Samtidig er det et faktum, at punktafgifter har social slagside og vender den tunge ende nedad. Man straffer borgerne med de laveste indkomster.

Af: Jens Visholm, koncerndirektør Coop, Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør De Samvirkende Købmænd, og Niels Hald, direktør Bryggeriforeningen

Del:

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: