Spring til indhold

Sommerferietid er fritidsjobtid – også hos købmændene

Ny rapport viser, at udenlandske turister i 2023 brugte mere end 6,5 milliarder kroner på dagligvarer, og de er derfor en vigtig indtægtskilde til mange købmænd i de mindre byer.

Unge medarbejdere er en afgørende ressource mange steder i dagligvarehandlen. Det betyder
omvendt også, at mange unge får deres første erfaringer og dannelse på det voksne
arbejdsmarked hos den lokale købmand.

For mange unge er sommerferietiden også arbejdstid. Turismen skaber en del arbejdspladser til
netop de unge – og det gælder faktisk også i dagligvarehandlen: I gennemsnit er der cirka
1.000 flere unge medarbejdere i dagligvarehandlen i tredje kvartal end i andet kvartal.

Og denne sommerferieeffekt på unges job i dagligvarehandlen er størst i områderne uden for
de største byer. I f.eks. Vestjylland stiger antallet af unge medarbejdere i handelslivet i
gennemsnit med over fire pct., hver gang kalenderen skifter fra andet til tredje kvartal. I
Nordjylland stiger den med ca. 3,9 pct.

Med andre ord: Mange sommerferiegæster – herunder ikke mindst de udenlandske turister –
kommer til at møde danske unge, når de på sommerhusturen handler hos den lokale købmand.

Om dette notat

Det er tilladt at citere fra denne analyse med henvisning til DSK.

Alle billeder er fra www.unsplash.com eller DSK.

Del:

RELATEREDE NYHEDER

Nyhedsbrevet for selvstændige købmænd: