Samfundsansvar

12. december 2018
        
    

Klima, dyrevelfærd, rovdrift, miljø, kemikalier og arbejdsmiljø er blevet vigtige nøgleord på den markedsplads, hvor købmanden på den ene side skal navigere i et stærkt konkurrerende marked og på den anden side tage bestik af forbrugernes adfærd, myndighedernes kontrol, politiske signaler, mediernes dagsordener og NGO’ernes mærkesager.

Fra én lejr lyder det, at miljøet og klimaet kun kan reddes, hvis politikerne slipper berøringsangsten over for den individuelle frihed og hjælper forbrugerne med at styre indkøbsvognen på en mere miljøsikker kurs. Andre i den modsatte lejr vil derimod overlade ansvaret til den enkelte og markedet.

DSK har taget temperaturen på forbrugernes holdning til kød, madspild, plastposer og arbejdsforhold. Svarene afspejler en dyb splittelse hos forbrugerne i forhold til om de selv, butikkerne eller politikerne har ansvaret for sundhed, miljø og etik.