På årets Folkemøde inviterede De Samvirkende Købmænd til debatter om fremtidens forbrug, forbrugere og måske færre bøvlede afgifter.

På Grønbechs Hotel midt i Allinge medvirkede topchefer fra REMA 1000 og Dagrofa i hver sin paneldebat med minister, producent, livsstilsekspert, trendforsker, økonom og NGO’er.

Det blev til et kig i krystalkuglen for at forstå, hvor det politiske forbrug er på vej hen, og hvad der rører sig hos forbrugerne.

Den tredje debat på hotellet lagde op til et kritisk syn på mange af de punktafgifter, som savner logik og giver virksomheder administrativt bøvl med begrænset provenu for statskassen.

- Folkemødet er en fantastisk ramme for det uformelle møde mellem folket og politikerne, siger adm. direktør John Wagner, De Samvirkende Købmænd.

Under overskriften ”Hvad er politisk korrekt forbrug, og hvordan fremmer vi det?” tog DSK hul på sin første debat i Haveteatret ved hotellet torsdag den 15. juni. Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, REMA 1000’s indkøbs- og marketingdirektør Anders R. Jensen, Selina Juul fra Stop Spild af Mad og trendforskeren Kirsten Poulsen, Firstmove, var i panelet.

Senere samme dag var der debat under overskriften ”Kender du typen med hang til spelt, skyr og specialøl?” Debatten blev et tilløbsstykke med med koncernchef Per Thau, Dagrofa A/S, livsstilsekspert Anne Glad, adm. direktør i Arla Danmark, Jacob Knudsen, og debattør og direktør Martin Ågerup fra Cepos i panelet.

Lørdag den 17. juni havde DSK og Bryggeriforeningen inviteret folketingspolitikerne Lea Wermelin, Socialdemokratiet og Jakob Engel-Schmidt, Venstre til en debat om mange af de punktafgifter, som blev indført som afgifter på luksusprodukter i en tid med knappe ressourcer efter 2. verdenskrig. Nu fungerer de måske mest som vilkårlige dummebøder og byrder for erhvervslivet.

Se video fra debatterne her.

 

Kontakt

flt.