Købmand Kenneth Elmbæk tacklede finanskrise med blomster og hårdt arbejde. REMA 1000-pioner på Sjælland har slået rod i Veksø. Næsten hver dag i sommerhalvåret cykler han tidligt om morgenen fra hjemmet i Greve for at gøre butikkens store plantemarked klar til kunderne 

REMA 1000 i Veksø har siden åbningen i 2008 – lige før finanskrisen – satset på planter, blomster og tilbehør til haven, hvad der har gjort den til en af kædens største på havemarked målt i forhold til butikkens omsætning.

- Mange af mine kolleger og konkurrenter kommer for at få inspiration eller lure os kunsten af. Opskriften er egentlig såre simpel. Det skal være præsentabelt uden at ligne en udstilling. Og så skal de rytmer og rutiner være ekstremt rationelle med lavest muligt svind, siger købmand Kenneth Elmbæk og understreger, at pris og indkøb udelukkende er en sag for kæden. Derfor kan han koncentrere sig om at passe på kvaliteten og møde kunderne.

Han skæver ind til discountkonkurrenten på nabogrunden, hvor mindst fem butikschefer siden åbningen i efteråret 2012 har været forbi. Her lokker et par stativer med blomster og planter kunderne indenfor.

- Forskellen på mig og min kolleger i kapitalkæderne er, at for hver eneste lille blomst, der visner på grund af for lidt vand, kulde eller for megen sol, så koster det på min personlige bundlinje. Derfor står jeg tidligt op for at passe mine blomster og sørge for, at tiden ikke går fra andre vigtige opgaver i butikken. Planter og blomster er stadig en niche og må aldrig fjerne fokus fra den egentlige butiksdrift, siger Kenneth Elmbæk.

I sommerhalvåret cykler han fra hjemmet i Greve til butikken i Veksø, så han fra klokken fem om morgenen til butikken åbner kl. 8 kan gøre plante- og havemarkedet foran butikken klar til dagens salg.

Den cyklende købmand, der arbejder 80 timer om ugen, anslår, at han runder 6.000 km om året på cykel, når han medregner de almindelige træningsture på landevejene.

Altid høj standard

- Jeg bruger mange timer i butikken for at være sikker på, at standarden altid er på den højde, som jeg gerne vil have det, siger Kenneth Elmbæk, der begyndte som flaskedreng som 14-årig hos Finns Supermarked i Greve og senere blev butikschef samme sted.

Siden blev det til 10 år som butikschef i Statoil i Ålsgårde og Jyllinge afløst af to år som distriktschef for 7-Eleven.

For 14 år siden fik han chancen for at opfylde sin drøm at blive ”herre i egen butik”, da REMA 1000 søgte en franchisekøbmand til en butik på Søborg Hovedgade, hvor den første franchisetager måtte give op. Dengang var REMA 1000 stadig et overvejende jysk fænomen og derfor et særsyn på Sjælland.

- Jeg skulle i banken for at låne 250.000 kr. for at blive franchisetager. Bankrådgiverne havde ikke hørt om REMA 1000. Jeg fik en distriktschef med for at forklare om forretningsmodellen. Lånet blev bevilget og som rådgiveren sagde, så var det jo ikke mere end et lån til en bil. Altså hvor galt kunne det gå, fortæller Kenneth Elmbæk, der hurtigt fik gjort Søborg Hovedgade til en god forretning ved at disciplinere rytmer og rutiner og udøve et synligt lederskab.

Efter fem år fik han muligheden for at overtage en helt ny REMA 1000 i Veksø med planlagt åbning i 2007.

- Åbningen blev udskudt med 16 måneder, fordi jorden skulle renses. Eftersom jeg var stoppet i Søborg Hovedgade, havde jeg for første gang i mit voksne liv ikke et fast arbejde at stå op til. Heldigvis rygtedes det blandt de mange nye kolleger i den ekspanderende kæde, at jeg var ledig på markedet og fungerede derfor som en slags flyver i andre REMA 1000-butikker. På det tidspunkt var der 90 butikker i kæden. Nu er der over 280.

Hver torsdag kommer hustruen Lina og hjælper med at lave nye oplæg til nonfood. Og ægteparrets yngste, Christian, har også et par vagter i kassen.

Virksomhedspris

I 2013 modtog butikken Egedal Kommunes Virksomhedspris for i særlig grad at have udvist rummelighed og socialt engagement i rekrutteringen af nye medarbejdere eller i fastholdelse af allerede ansatte.

REMA 1000 i Veksø har det meste af tiden to ansatte, som de hjælper til at komme ind på arbejdsmarkedet og videre i deres liv.

- Det kan være folk med ADHD, folk der er livstrætte, eller folk som er socialt belastede på en anden måde. Det er fantastisk at se, at man kan få dem på ret køl igen, og at de får deres selvværd tilbage. Det kræver, at vi er der for dem, og vi giver dem en hjælpende hånd, når de er på job, og det har vi tid til, siger Kenneth Elmbæk.

Butikkens succes med at afdække praktikanternes personlige ressourcer betyder, at kommunen presser på for at få flere praktikanter ind i butikken.

- Vi har kontinuerligt to i erhvervspraktik. Og det er hvad jeg kan forsvare både over for de, der kommer med forskellige udfordringer, og for mine nøglemedarbejdere, som både skal brug tid på guide praktikanterne og afrapportere til kommunen. Vi er stolte af det, som vi gør, siger Kenneth Elmbæk.

veksø4low

- Forskellen på mig og min kolleger i kapitalkæderne er, at for hver eneste lille blomst, der visner på grund af for lidt vand, kulde eller for megen sol, så koster det på min personlige bundlinje. Og den tid jeg bruger må ikke gå fra købmandskabet inde i butikken. Frugt- og grøntafdelingen skal altid være salgsklar. Det forventer kunderne. Tekst og fotos: Flemming Effersøe

Klik her for se flere fotos fra butikken.

 

Kontakt

flt.