Politik og holdninger

Pant- og retursystemet

7. august 2017
        
    

Pant- og retursystemet skal sikre miljøet, der skal indføres pant på grænsehandels dåser, butikkerne skal belastes mindst muligt, og pant skal kunne indløses andre steder end i butikkerne.

Pant på tyske dåser – i grænsehandelen ligesom i resten af Tyskland.
DSK har i mange år kæmpet for tysk pant på tyske dåser – i Tyskland.  Pant i grænsehandelen er positivt for miljøet, dansk detailhandel og danske arbejdspladser. Og måske er det også godt for folkesundheden, da grænsehandelen notorisk er kendt for at sælge endog meget store mængder varer til de grænsehandlende med deraf følgende unaturligt højt forbrug.

Samtlige andre butikker udenfor grænsehandlen i Tyskland skal opkræve tysk pant – også de butikker, der andre steder i Tyskland grænser op til et andet land. Der er altså ingen undtagelser for tyske butikker tæt ved Frankrig, Schweiz, Østrig, Polen, Tjekkiet, Holland, Belgien eller Luxembourg. Sådan skal det også være ved den dansk-tyske grænse.

Den danske model er en succes
Forbrugerne kan aflevere deres tomme dåser og flasker i en hvilken som helst butik, der handler med dåser og anden engangsemballage med pant – uden at skelne til, hvor emballagen er købt. Dansk Retursystem, der i øvrigt drives effektivt og på non-profit basis, sørger derefter for, at den tomme emballage bliver genanvendt.

Det er fremmende for konkurrencen, at Dansk Retursystem drives på non-profit basis. Der skal ikke tjenes penge på vores pantsystem, og derfor er DSK i det store hele tilfreds med det nuværende system.

DSK ser gerne, at forbrugerne i fremtiden også får mulighed for at få refunderet panten, når de f.eks. kommer på de kommunale genbrugspladser eller trafikknudepunkter med andre former for affald. Hvorfor skal forbrugere med især et stort forbrug af vand, sodavand og øl stå lang tid foran en returautomat i supermarkedet, hvis man i stedet kan få panten refunderet, fx ved at køre på genbrugspladsen med hele sække? Modtagelse af store mængder tomme flasker og dåser i butikkerne er spild af både kundernes og forbrugernes tid.

Redskab imod kriminalitet
Et velfungerende pant – og retursystem er også et redskab imod kriminalitet blandt “uorganiserede kiosker”, grønthandlere, pizzeriaer m.m.

Det er lovkrav, at der skal være pant på al øl, sodavand, cider, iste og kildevand på flaske og dåse i Danmark. Det betyder, at myndighederne effektivt kan slå ned på butikker, der ikke opkræver pant. Manglende pant er erfaringsmæssigt tegn på, at der også er problemer det samme sted med manglende afgifter, moms og måske endda snyd med sort arbejdskraft m.m.

Intet behov for udvidelse
DSK har intet aktuelt ønske om udvidelse af pantsystemet med yderligere emballager, da der ikke er affaldsproblemer i naturen med drikkeemballager uden pant.

Samtidig vil pant på nye emballager gøre varerne dyrere – driften af pantsystemet er ikke gratis – og dermed vil flere kunder købe endnu flere varer i Tyskland og Sverige.

Potentielle nye varegrupper bør nøje analyseres for hygiejnemæssige udfordringer i returautomater, i baglokaler (flaskerum) og i varegård på udendørs steder, hvor pantet emballage opbevares indtil afhentning. Også derfor bør man være varsom med at udvide pantsystemet yderligere.